Den svenske batteriproducent Northvolt er på vej mod konkurs. Investorer risikerer at tabe 38 milliarder kroner. Mange af pengene kommer fra Danmark.
Northvolt, den svenske producent af batterier til elbiler, står foran en konkurs, som har skabt stor bekymring blandt investorer.
Hvis selskabet går konkurs, risikerer långivere og investorer at miste 38 milliarder kroner. Northvolt er allerede under konkursbeskyttelse i henhold til kapitel 11 i USA.
På den måde har virksomheden indtil videre holdt en permanent lukning fra døren. Krisen har dog allerede kostet grundlægger og direktør Peter Carlsson jobbet.
Ifølge oplysninger fra selskabets seneste regnskab vil Northvolt have kontantudgifter på 2,2 milliarder kroner i løbet af et kvartal.
Det skriver Sveriges Radio.
Samtidig er omsætningen kun omkring 330 millioner kroner. Det betyder, at virksomheden brænder sig gennem næsten 2 milliarder kroner på bare tre måneder.
Lige nu er situationen den, at Northvolt løber helt tør for penge i løbet af 10 uger, hvis ikke man kan skaffe yderligere lån eller investeringer.
Nogle af dem, der må vinke farvel til en kæmpe investering, hvis Northvolt lukker, er den danske pensionskasse ATP, som stort set alle lønmodtagere betaler til.
I et nyt interview med DR indrømmer direktøren, at pensionskassen har tabt milliarder af kroner på Northvolt. Pengene, der aldrig kommer igen, hvis batterifabrikken mister livet.
Skal Northvolt overleve, kræver det en betydelig kapitalindsprøjtning; spørgsmålet er, om der er risikovillige investorer nok.
Der skal træffes afgørende beslutninger om finansieringen inden for de kommende måneder for at undgå en egentlig konkurs.
Batteriproducenten er dog ikke den eneste i den europæiske bilindustri, der har det svært. Efter fyringer og en virksomhedslukning i Danmark er det bl.a. kommet frem, at tyske Bosch vil fyre yderligere 10.000 ansatte for at rette op på økonomien.
Hos Volkswagen, som samtidig er den største investor i netop Northvolt, mener ledelsen, at lukningen af flere fabrikker i Tyskland er bydende nødvendig for at redde bilmærkets økonomi. Datter-selskabet Audi har allerede besluttet at lukke en fabrik. Det koster 3.000 folk jobbet.