Volvo måtte tidligere i år droppe målet om kun at sælge elbiler i 2030. Og nu indrømmer det kinesiske mærkes dirketør, at elbiler er sværere at sælge.
Volvo indrømmer, at det tager længere tid end forventet at sælge elbiler i den mængde, de oprindeligt havde forventet.
Tidligere var målet, at mærkets salg udelukkende skulle bestå af elbiler inden 2030. Nu har Volvo ændret kurs og arbejder i stedet hen imod, at “90-100 procent” af deres salg i 2030 vil udgøres af elbiler og plug-in hybrider.
Ifølge Volvo Cars’ chef, Jim Rowan, er en fuld omstilling til elbiler mere tidskrævende, end man for fire-fem år siden havde regnet med. I et interview med Automobilwoche uddyber han beslutningen.
– Det er blevet klart, at vejen til fuldt elektriske biler vil tage lidt længere tid, end nogen havde forestillet sig for fire-fem år siden. Det er okay.
Rowan fremhæver, at interessen for elbiler fortsat er høj, særligt i de lande, hvor der findes økonomiske støtteordninger til købere.
Samtidig påpeger han, at produktionen og prissætningen af modeller som Volvo EX30 står over for udfordringer. Inden denne bil kan produceres i Europa, forventes der nemlig høje bøder, hvilket vil påvirke dens pris.
– Prisen på den bil vil stige. Vi skal beslutte, hvor meget af den stigning, der skal betales af kunderne. Jo højere pris, jo større indflydelse på salgsvolumen, forklarer Rowan.
Ændringen i strategien afspejler, at overgangen til elbiler afhænger af mange faktorer, herunder markedets udvikling og kundernes villighed til at betale højere priser. Volvo ser dog stadig elbiler som en vigtig del af deres fremtidige produktsortiment.
Det kinesisk ejede mærke er ikke det eneste, der på visse markeder har mere end svært ved at sælge elbiler. Stellantis, der bl.a. ejer Fiat, har besluttet at forlænge produktionsstoppet af den elektriske 500e. Det samme rammer Maserati.