Nye biler skal bestå af langt mere genbrug. Faktisk skal bilmærkerne ikke have lov til at bygge biler uden at tænke i en såkaldt cirkulær økonomi, mener EU.
Stramningerne over for bilister er skruen uden ende på EU-kontoerne i Bruxelles og Strasbourg. Og nu er turen kommet til bilmærkerne. Igen.
Bilmærkerne skal nemlig ikke bare leve op til strengere CO2-krav. EU-kommissionen vil med et nyt forslag forbyde bilproducenterne at bygge biler, der ikke tager hensyn til en såkaldt cirkulær økonomi.
Det skriver Bild.
Altså skal der holdes liv i materialerne så længe som muligt. Og selv når disse er udtjent, skal der tages hensyn til, hvordan materialerne bedst kan genanvendes og sendes ind i ‘økonomien’ igen.
Ifølge den tyske avis vil EU-kommissionen snart stille krav til alt fra, at enkeltdele skal være lette at udskifte til råvarernes genanvendelighed.
– Cirkulær økonomi er også en afgørende faktor for bilindustrien for at øge konkurrenceevnen og blive mere krisesikker, siger Tysklands miljøminister Steffi Lemke.
Den tyske miljøorganisation DUH kritiserer dog forslaget for ikke at indeholde stramninger, der ikke ‘stopper tendensen til stadigt større biler’. DUH brokker sig desuden over, at EU i udkastet ikke lægger op til at straffe bilproducenter, der ikke benytter sig af brugte reservedele.
Ifølge EU’s egne tal er bilindustrien en af de tungeste industrier i hele unionen. I hvert fald når det kommer til produktionen. Bilmærkerne lægger eksempelvis beslag på 19 procent af alt den stål der produceres i Europa hvert eneste år.
10 procent af alt plastik i unionen finder også vej ind i nye biler. Og hele 42 procent af alt nyt aluminium går hvert år til bilproduktionen.
Hos sammenslutningen af tyske bilmærker hilser man generelt EU-kommissionens forslag velkomment. Tyskerne er dog klar til at gå endnu længere. Organisationen vil nemlig forbyde alt salg af benzin og diesel. Læs mere om det her.