Det er EU’s mål, at ingen personer må dø i trafikken senest i 2050. Et våben mod bilisterne er kunstig intelligens. Men det vil mistænke alle for spritkørsel.
Ifølge EU’s egne statistikker dør der godt 5.000 personer i alkoholrelaterede trafikulykker hvert eneste år. Det er 25 procent af alle trafikdrab om året.
Men medlemslandene griber ind over for spritkørsel vidt forskelligt. Herhjemme kan det koste kørekortet og en fængselsdom at køre beruset rundt. I Tyskland er det eksempelvis ‘kun’ en bøde.
Men nu foreslår den tyske avis Bild, at EU tager kunstig intelligens i brug mod bilisterne. Og ikke kun dem, der allerede har drukket.
I stedet fortæller avisen, at ny software fra den israelske virksomhed CorrActions vil kunne afgøre, om enhver bilist er alkoholpåvirket. Det sker gennem det såkaldte kognitive neuromonitorering.
Et system der har til formål hele tiden at overvåge personen bag rattet. Systemet skal blandt andet kunne reagere på tegn, der normalt forbindes med alkoholpåvirkning.
Fordelen ved systemet er, at det ikke kræver udvikling af nye sensorer. Det vil i stedet kunne benytte sig af de sensorer, som allerede er i moderne biler. På den måde vil alkometeret heller ikke kunne omgås.
Omvendt er det en mistænkeliggørelse af alle bilister. Det samme er tilfældet med det nye ISA eller intelligent speed assist-system, som siden juli i år har været lovpligtigt i alle nye biler.
Systemet fungerer på den måde, at det hyler op, så snart en given fartgrænse er overskredet med 1 km/t. Den funktion kan heller ikke slås fra. I hvert fald ikke permanent, og da slet ikke lovligt.
Lige nu er lovgivningen dog ikke strammere, end at bilister kan slå systemet fra for hver køretur. Systemet slår dog til igen, lige så snart motoren slukkes, eller eksempelvis en elbil låses efter en køretur.