Benzin- og dieselbiler skal โ koste hvad det vil โ forbydes. I hvert fald i Sverige. Det mener klima- og miljรธminister Romina Pourmokhtari. Regningen ender hos bilisterne.
Sverige insisterer pรฅ at fastholde et forbud mod diesel- og benzinbiler fra 2035, selvom flere andre EU-lande modsรฆtter sig. Diskussionen om fremtidens bilmarked skaber politisk uenighed, isรฆr blandt medlemslande som Italien, Tjekkiet og Slovakiet, der รธnsker at ophรฆve forbudet.
Mens mange lande presser pรฅ for at รฆndre kurs, mener Sverige, at EUโs plan om kun at tillade salg af elbiler skal fastholdes.
Ifรธlge Sveriges klima- og miljรธminister Romina Pourmokhtari er det afgรธrende, at EU fortsรฆtter arbejdet mod en fuld elektrificering af bilmarkedet.
Pรฅ trods af interne justeringer i Sverige, hvor benzinafgiften er blevet sรฆnket og elafgiften hรฆvet, fastholder landet sin stรธtte til kravet om 100 procent elbiler fra 2035.
โ Jeg er meget bekymret over denne udvikling. Vi fรธlger nรธje med og vil gรธre alt for at sikre, at lovgivningen ikke รฆndres, udtalte Pourmokhtari ifรธlge nyhedsbureauet TT efter et mรธde med EUโs miljรธministre i Bruxelles.
Pรฅ mรธdet blev ogsรฅ mรฅlsรฆtningen om en 90 procents reduktion af CO2-udledningen inden 2040 drรธftet, en ambition som Sverige ligeledes stรธtter.
Diskussionerne fremhรฆver de udfordringer, som EU stรฅr overfor i forsรธget pรฅ at sikre en samlet indsats mod klimaforandringer. Modstanden fra flere medlemslande, herunder Italien, har skabt รธget pres pรฅ EUโs konservative partigruppe, som fortsat arbejder imod et forbud mod forbrรฆndingsmotorer.
Samtidig stรฅr det klart, at enkeltlande som Danmark heller ikke har frihed til at indfรธre egne forbud mod diesel- og benzinbiler.
Allerede i 2019 blev det fastslรฅet af EU, at et fuldstรฆndigt forbud mod markedsfรธring, import eller registrering af nye fossildrevne biler ikke er foreneligt med unionens regler. Den davรฆrende EU-kommissรฆr Elzbieta Bienkowska understregede dette overfor Folketingets Europaudvalg.
I Danmark har partier som Venstre og SF foreslรฅet, at salget af diesel- og benzinbiler forbydes fra 2030. Men det er ulovligt. Pรฅ det punkt skal Danmark fรธlge EUโs regler, og der er ingen vej uden om.
Det skrev Elzbieta Bienkowska allerede i 2019 i et svar til Folketingets sรฅkaldte Europaudvalg.
โ I henhold til gรฆldende EU-typegodkendelseslovgivning er et fuldstรฆndigt forbud mod markedsfรธring, import eller registrering af nye benzin- og dieselbiler i en medlemsstat ikke foreneligt med EU-lovgivningen.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk