Herhjemme er der et efterslæb på 4 milliarder kroner hos kommunerne. Men i England erkender man nu, at vejene er blevet dårligere.
Herhjemme kommer det til at koste kommunerne 4 milliarder kroner at rette op på vejene, fordi vedligeholdelsen af dem har været nedprioriteret i flere år.
Og det er ikke bare en katastrofe for trafiksikkerheden. Det betyder også, at biler får skader. Faktisk er antallet af anmeldelser til Vejdirektoratet om den slags rekordhøjt i øjeblikket.
I England går man dog skridtet videre. Ifølge AutoExpress erkender myndighederne ganske enkelt, at vejene er blevet dårligere.
Det er myndigheden National Highways, der sammen med landets kommuner har ansvaret for vejene i England, og her viser de seneste data, at antallet af veje, der nu kræver vedligeholdelse, er steget markant.
Helt konkret er antallet af veje, der er i så ringe stand, at de skal lappes sammen, steget fra 24 procent i 2020 til 27 procent i 2024.
Samtidig er de veje, myndighederne klassificerer som værende i god stand, faldet fra 72 procent i 2020 til nu fire år senere at være nede på 68 procent.
– Vi har hårdt brug for at stoppe forfaldet på vores lokale veje.
– Så vi håber, at regeringens nye tilgang til motorvejsfinansiering vil gøre det muligt for byrådene at planlægge langsigtet vedligeholdelse af vejene, siger vejhjælpfirmaet RAC’s policy-chef Simon Williams i en pressemeddelelse.
Herhjemme står det ikke meget bedre til. Snarere tværtimod. Tal fra Kommunernes Landsforening viser, at kommunernes anlægsbudgetter – altså det, der bl.a. skal bygges og vedligeholdes veje for – er rekordlavt. Faktisk er der bare sat 3.118 kroner pr. dansker af til den slags.
Kommunerne kan dog ende som erstatningsansvarlige, hvis der ikke gøres noget ved vejenes forladt. Rigtig mange af de 71.000 kilometer vej, der er i Danmark, er nemlig kommunernes ansvar. Og kommer nogen til skade eller får ødelagt biler på grund af dårlige veje, er der kun kommunerne til at betale.