Hvis der skal blive noget af nye Nimbus-motorcykler, skal der yderligere 10 millioner kroner i kassen via en aktieemission. Bl.a. fordi produktion i Danmark er dyrere.
Det danske motorcykelmærke Nimbus er genopstået. Men der mangler alvorligt mange penge i kassen. Helt konkret søger direktør Claus Støvlbæk Clausen 10 millioner kroner i en aktieemission.
– Det er dyrere at producere i Danmark, men vi holder fast, fordi dansk kvalitet og design betyder noget, lyder det i en pressemeddelelse.
Ifølge firmaet selv har 1.225 danskere allerede smidt penge efter dem. Det er blevet til investeringer for 11,5 millioner kroner. Men der mangler altså stadig tæt på det dobbelte.
– Vores projekt er drevet af danske investorer, der tror på idéen om en elektrisk Nimbus-motorcykel. De første købte aktier på baggrund af en skitse på en serviet. I dag har vi en e-cykel på gaden og en e-motorcykel på tegnebrættet, siger Claus Støvlbæk Clausen.
Ifølge direktøren koster det Nimbus 20 procent mere at holde produktionen på danske jord. Men det er et bevidst valg, lyder det.
Det bliver dog ikke helt til den hjælp, som Nimbus-folkene i første omgang lagde op til. Motoren skulle hentes hos Energica. Men her kastede man håndklædet i ringen tilbage i oktober. Det fremgår ikke, hvor Nimbus i stedet vil skaffe drivlinjen fra.
– Vi kunne have fundet investorer i udlandet, men vi vil være danskejede og holde vores designtradition herhjemme. Når produktionen flytter ud, følger beslutningerne med, og hvad ved en tysker eller kineser om dansk designkultur?, spørger Claus Støvlbæk Clausen.
De danske motor- og elcykel-folk er langt fra de eneste, der skal ud at finde penge. Det skal langt de fleste, der har noget med fire eller to hjul at gøre, faktisk.
For mange virksomheder er situationen dog straks mere alvorlig. Gearkasse-giganten ZF skal eksempelvis af med hele 14.000 ansatte i et forsøg på finde 46 milliarder danske kroner i besparelser over de næste par år.
Og hos Volkswagen insisterer ledelsen på, at der nødvendigt at lukke flere fabrikker i Tyskland. Noget som mærket ellers aldrig har gjort før.