Annonce:

Bilmærkerne gør benzinbiler dyrere for at sælge elbiler

Det er endnu ikke lykkes de europæiske bilmærker at få EU til at slække på kommende emissionskrav, så nu bliver alle benzin- og dieselbiler dyrere.

Annonce:

For at nå EU’s målsætning om elbiler, øger europæiske bilmærker priserne på benzin- og dieselbiler for at gøre elbiler mere attraktive for kunderne.

EU kræver, at elbiler udgør 20 procent af salget hos de fleste store bilproducenter fra 1. januar. Ellers risikerer de skulle betale heftige bøder.

For at imødekomme kravene har flere bilmærker valgt at hæve priserne på deres benzin- og dieselbiler. Stellantis, Volkswagen og Renault har for eksempel hævet priserne på udvalgte modeller med hundredvis af euro i de seneste måneder. Det samme har Audi.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Peugeot øgede prisen på alle modeller, der sælges i Frankrig (undtagen elbiler), med op til 500 euro svarende til 3.700 kroner i november måned. Ifølge Denis Schemoul, bilanalytiker hos S&P Global, kan disse prisjusteringer bidrage til at finansiere fremtidige rabatter på elbiler.

I år har elbiler kun udgjort 13 procent af det samlede bilsalg i EU. Flere politikere opfordrer til at lempe målene for 2025, da bilindustrien ellers kan stå over for bøder på op til 15 milliarder euro (ca. 111 milliarder kroner, red).

For at undgå bøder vil mange bilproducenter samle deres udledningskvoter med andre mærker. Suzuki vil for eksempel samle sine kvoter med Volvo i 2025 for at undgå potentielle bøder.

I løbet af det næste år lanceres der en række nye og eftersigende billigere elbiler i Europa. Blandt disse er Hyundai Inster, Fiat Grande Panda, BYD Seagull, Cupra Raval, Renault R5, Skoda Epiq og VW ID.2.

Derudover er der flere elbiler til under 25.000 euro (ca. 185.000 kr.) under udvikling, herunder den næste Renault Twingo, Kia EV2 og VW ID.1.

Læs mere efter videoen:

En kilde tæt på en af Europas store bilproducenter udtalte til Reuters, at det ikke er sikkert, at højere priser på benzin- og dieselbiler alene er nok til at øge salget af elbiler, da væksten i elbilssegmentet er svag.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også

X