Onsdag i denne uge blev en rekonstruktionsplan afvist, og torsdag valgte ladeoperatøren Eways at kaste håndklædet i ringen. Konkursen efterlader en gæld over 100 millioner kr.
Konkurs rammer svensk ladeoperatør for elbiler. Eways, en svensk ladeoperatør, er gået konkurs med en gæld på over 100 millioner kroner.
Konkursbegæringen blev indgivet til Attunda Byret, efter at virksomhedens rekonstruktionsplan blev afvist. Eways havde ophobet betydelig gæld, blandt andet til skattevæsenet og til kunder, der havde forudbetalt for opladning.
– Det er virksomheden selv, der har indgivet konkursbegæringen, udtaler kurator Anders Aspegren til Di Digital.
Fogeden er allerede i gang med at inddrive aktiver fra Eways’ bankkonti. Ifølge DI har Eways beholdt penge, der tilhører 650 svenske ejerlejlighedsforeninger, som havde forudbetalt for opladning.
Disse foreninger risikerer nu at miste deres penge. Konkursen efterlader også usikkerhed om, hvordan ladesystemerne fremover skal drives.
Eways’ konkurs er et eksempel på de udfordringer, som ladeoperatører kan stå over for i et marked præget af hård konkurrence og stigende omkostninger.
Det er endnu uklart, hvilke konsekvenser konkursen får for Eways’ kunder og for den fortsatte udbygning af ladeinfrastruktur til elbiler.
Eways er dog hverken den første eller sidste ladeoperatør, der må dreje nøglen om. Tilbage i august gav det østrigske firma EnerCharges op. Og tilbage i marts gav det Stellantis- og General Motors-støttede Charge Enterprises andre bilmærker skylden for, at firmaet gik neden om og hjem.
I det hele taget ser lukninger og konkurser ud til at blive det helt store, som bilindustrien vil kunne huske 2024 for. Hele bilmærker er allerede lukket eller i hvert fald på vej dertil.
Fisker Inc., der blev grundlagt af danske Henrik Fisker, holdes eksempelvis kunstigt i live, fordi man har fremlagt og fået godkendt en nedlukningsplan af moderselskabet i USA.
Boosted har bl.a. kunne fortælle, hvordan de sidste af Fiskers ansatte efterlod et hovedkontor i rent kaos, da de blev bedt om at forlade stedet. Siden er det også kommet frem, at de sidste rester af bilmærket forsøger at få kunderne selv til at betale for tilbagekaldelser. Læs mere om det her.