Industrigiganten Saab AB, der ejer rettighederne til navnet Saab Automobile, er ikke interesseret i at frigive licensen til ‘verdens mest savnede bilmærke’, siger pressechef.
Saab genopstår aldrig som bilmærke. Virksomheden, der ejer retten til navnet Saab, nægter at frigive licensen.
– Det er ikke relevant, at nogen anden aktør skal have lov til at bruge mærket til biler, siger Mattias Rådström, pressechef i Saab AB.
Trods konkursen for 13 år siden lever Saab videre i manges bevidsthed.
En undersøgelse fra Hippo Leasing viser, at Saab er det mest savnede bilmærke på internettet, tæt fulgt af Oldsmobile og Pontiac. Mange drømmer om en genoplivning af det ikoniske svenske mærke, men den drøm bliver ikke til virkelighed.
Saab AB, der i dag fokuserer på forsvars- og flyteknologi, har ingen planer om at licensere navnet ud til bilproduktion.
– Saab ejer Saab-mærket fuldt ud, og derfor er det ikke relevant, at nogen anden aktør skal bruge mærket til biler, fastslår Mattias Rådström.
Selvom bilmærket stadig har en vis værdi, er det ikke en del af Saabs fremtidsplaner, fastslår pressechefen over for Carup.
Dermed gentager industrigiganten blot en holdning, som egentlig også fremgår af den danske del af Saabs hjemmeside.
“Et ejerskifte, der omfattede den hollandske bilproducent Spyker, kunne ikke standse nedgangen, og Saab-bilproduktionen ophørte for evigt, da Saab Automobile AB indgav konkursbegæring i december 2011.”
– Saab har heller ingen planer om at begynde at udvikle eller producere biler igen eller at licensere mærket til andre, siger Mattias Rådström.
Konkursen i december 2011 markerede afslutningen på en æra for Saab-entusiaster. Bilmærket havde en unik karakter, men mistede momentum i de sidste årtier og bukkede under for den globale konkurrence.
Saab AB har siden konkursen bevæget sig i en helt anden retning. Virksomheden er i dag en betydelig aktør inden for forsvarsindustrien med et solidt internationalt omdømme.
– Saab har i dag et stærkt globalt brand som førende producent af produkter og løsninger på forsvars- og sikkerhedsområdet. Det er vores fokus i dag og har været det, siden vi frasolgte personbilsdivisionen,” siger Mattias Rådström.
I dag tyder meget på, at der heller ikke kommer gang i de rester af Saab Automobile, som kinesisk ejede NEVS købte sig til efter konkursen i 2011. Tværtimod skal alt på fabrikken sælges. Læs mere om det her.