Når der er brug for vejhjælp, er det næsten i hvert tredje tilfælde på grund af en punktering. Nu viser tal fra Norge, at elbilernes dæk er værst.
En ny norsk undersøgelse foretaget af NAF (Norges Automobil-Forbund) afslører en overraskende forskel mellem elbiler og benzinbiler: Elbiler har en markant højere risiko for at punktere.
Næsten 30 procent af alle vejhjælpsopkald til elbiler skyldes punkteringer, sammenlignet med kun 11 procent for benzin- og dieselbiler.
“Der er flere grunde til, at elbilister oplever punkteringer oftere end andre bilister,” siger Nils Sødal, senior kommunikationsrådgiver i NAF i en pressemeddelelse.
Undersøgelsen peger på tre hovedårsager til den øgede punkteringsrisiko for elbiler:
1. Vægt: Elbiler er generelt tungere end benzinbiler på grund af de store batterier. Den ekstra vægt belaster dækkene mere og øger risikoen for punktering.
2. Dæktype: Mange elbiler er udstyret med lavprofildæk med større fælge og mindre gummihøjde. Dette giver et moderne udseende, men gør også dækkene mere sårbare over for skarpe genstande på vejen.
3. Kørselsmønster: Elbiler bruges ofte i byområder, hvor risikoen for at køre over glasskår, metalstykker og andre skarpe genstande er større.
En yderligere faktor, der bidrager til problemet, er, at mange elbiler ikke er udstyret med et reservedæk.
I stedet har ejerne ofte efterladet med intet andet end reparationsskum, som mange bilister er usikre på, hvordan de skal bruge.
– Det har været en tendens gennem tiden, at flere ringer efter hjælp ved et fladt dæk. Folk er ikke så selvhjulpne som før, siger Nils Sødal.
Ståle Frydenlund, seniorrådgiver og testchef i Elbilforeningen, påpeger dog, at kørselsstil og dækvalg også spiller en rolle.
– I sidste ende bestemmes dækslid for det meste af føreren. Kører man forsigtigt, holder dækkene længere, siger han.
Frydenlund anbefaler, at elbilister, der vil minimere risikoen for punkteringer, overvejer at skifte fra lavprofildæk og sørger for at have korrekt dæktryk og hjulindstillinger. Han understreger også vigtigheden af at vælge dæk af høj kvalitet.
Selvom punkteringer er et hyppigt problem for elbiler, er det ikke den hyppigste årsag til vejhjælp. Ifølge NAF er den primære årsag afladede batterier.
– Selv elbiler har et lille 12-volts batteri, der starter bilen. Dette batteri kan forårsage problemer for enhver bilist, især i koldt vejr. Det kan man undgå ved at vedligeholde startbatteriet jævnligt i løbet af vinteren, siger Nils Sødal.