Annonce:

Helt nye tal: Elbiler punkterer oftere end benzinbiler

Nรฅr der er brug for vejhjรฆlp, er det nรฆsten i hvert tredje tilfรฆlde pรฅ grund af en punktering. Nu viser tal fra Norge, at elbilernes dรฆk er vรฆrst.

En ny norsk undersรธgelse foretaget af NAF (Norges Automobil-Forbund) afslรธrer en overraskende forskel mellem elbiler og benzinbiler: Elbiler har en markant hรธjere risiko for at punktere.

Nรฆsten 30 procent af alle vejhjรฆlpsopkald til elbiler skyldes punkteringer, sammenlignet med kun 11 procent for benzin- og dieselbiler.

โ€œDer er flere grunde til, at elbilister oplever punkteringer oftere end andre bilister,โ€ siger Nils Sรธdal, senior kommunikationsrรฅdgiver i NAF i en pressemeddelelse.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Undersรธgelsen peger pรฅ tre hovedรฅrsager til den รธgede punkteringsrisiko for elbiler:

1. Vรฆgt: Elbiler er generelt tungere end benzinbiler pรฅ grund af de store batterier. Den ekstra vรฆgt belaster dรฆkkene mere og รธger risikoen for punktering.

2. Dรฆktype: Mange elbiler er udstyret med lavprofildรฆk med stรธrre fรฆlge og mindre gummihรธjde. Dette giver et moderne udseende, men gรธr ogsรฅ dรฆkkene mere sรฅrbare over for skarpe genstande pรฅ vejen.

3. Kรธrselsmรธnster: Elbiler bruges ofte i byomrรฅder, hvor risikoen for at kรธre over glasskรฅr, metalstykker og andre skarpe genstande er stรธrre.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

En yderligere faktor, der bidrager til problemet, er, at mange elbiler ikke er udstyret med et reservedรฆk.

I stedet har ejerne ofte efterladet med intet andet end reparationsskum, som mange bilister er usikre pรฅ, hvordan de skal bruge.

โ€“ Det har vรฆret en tendens gennem tiden, at flere ringer efter hjรฆlp ved et fladt dรฆk. Folk er ikke sรฅ selvhjulpne som fรธr, siger Nils Sรธdal.


Stรฅle Frydenlund, seniorrรฅdgiver og testchef i Elbilforeningen, pรฅpeger dog, at kรธrselsstil og dรฆkvalg ogsรฅ spiller en rolle.

โ€“ I sidste ende bestemmes dรฆkslid for det meste af fรธreren. Kรธrer man forsigtigt, holder dรฆkkene lรฆngere, siger han.

Frydenlund anbefaler, at elbilister, der vil minimere risikoen for punkteringer, overvejer at skifte fra lavprofildรฆk og sรธrger for at have korrekt dรฆktryk og hjulindstillinger. Han understreger ogsรฅ vigtigheden af at vรฆlge dรฆk af hรธj kvalitet.

Selvom punkteringer er et hyppigt problem for elbiler, er det ikke den hyppigste รฅrsag til vejhjรฆlp. Ifรธlge NAF er den primรฆre รฅrsag afladede batterier.

โ€“ Selv elbiler har et lille 12-volts batteri, der starter bilen. Dette batteri kan forรฅrsage problemer for enhver bilist, isรฆr i koldt vejr. Det kan man undgรฅ ved at vedligeholde startbatteriet jรฆvnligt i lรธbet af vinteren, siger Nils Sรธdal.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ