Det ser sort ud for NEVS, der selv købte Saab Automobile, da mærket gik konkurs i 2011. Alligevel tror direktøren, at den sidste bil kan komme ud at køre.
De sidste ansatte hos National Electric Vehicle Sweden – eller NEVS – har fået besked om, at de er fyret. Men ifølge direktøren, Nina Selander, er der håb.
Hun tror nemlig stadig på, at de ansattes projekt Emily GT, der i øvrigt blev bygget på bare ni måneder, kan komme ud at køre.
Det fortæller hun i et interview til Sveriges Radio P4.
– Det er klart, at vi har en, som vi taler med, ellers havde jeg ikke været så positiv, at jeg stadig tror på, at vi får den solgt, siger hun til P4 Vest.
I forrige uge var direktøren ellers nødsaget til at opsige de sidste 20 ansatte på fabrikken i Trollhättan, fordi firmaets chance for at overleve er meget lille.
Alligevel mener Nina Selander, at Trollhättan er afgørende, hvis Emily GT skal blive til noget. Byen var da også afgørende, da en aftale med en libanesisk køber røg i vasken tidligere i år. Læs mere om det her.
– Vi er på 85 cm af en meter, og så er det altid det sidste stykke, hvor det skal virke. Aktøren, vi taler med, forstår, at Trollhättan er vigtig. Og det gør mig meget glad, siger Selander til P4 Vest.
Nogen, der til gengæld ikke skal regne med mere, er Fisker Inc.-ejerne. Bilmærkets servere er lukket ned, efter at en aftale om virksomhedens nedlukning tidligere på året blev godkendt af en amerikansk domstol.
Fisker Inc. er da også gået konkurs i hele Norden. Tilbage står hundredvis af ejere med biler det ikke bare er svært at skaffe reservedele til. Delene er enormt dyre, og flere forsikringsselskaber vil end ikke tilbyde ejerne en kaskoforsikring.