Porsche træder nu på bremsen, når det kommer til udviklingen af elbiler med centermotor, fordi disse ikke kan måle sig med benzinbilerne.
Porsche har valgt at udskyde lanceringen af en ny elbil. Bilen lever ganske enkelt op til den standard, tyskerne forventer af eksempelvis benzinmodellerne.
Porsche er blandt løbet ind i problemer med batterileverandøren Valmet Automotive, som bilmærket gentagne gange har bedt lave om på batterikonstruktionen. Porsche vil bare ikke betale for det.
Det skriver Automobilwoche.
Udfordringer kan føre til yderligere forsinkelser af de kommende elektriske Boxster og Cayman-modeller.
Det er dog ikke kun Boxster og Cayman, der giver problemer i Zuffenhausen. Porsche havde planlagt at lancere en fuldt elektrisk Cayenne i 2026, men dette projekt er også plaget af en tidsplan der ikke kan overholdes.
Porsche har også brugt flere år på at udvikle en ny syv-personers SUV, internt kendt som K1, der skal placeres et trin over Cayenne i modelprogrammet. Men også her skrider tidsplanen for tyskerne.
Automobilwoche indikerer, at Porsche nu vil bruge ekstra tid på at undersøge, om K1, der oprindeligt kun er tænkt som en elbil, også kan rumme en forbrændingsmotor.
Det vil dog kræve flere ændringer af VW-koncernens Scalable Systems Platform (SSP). Men det kan blive nødvendigt. For på helt afgørende markeder styrtdykker Porsches salg.
Det europæiske salg af Taycan er faldet med 52 procent i år til 7.548 enheder, og den fuldt elektriske Macan har heller ikke solgt i de forventede mængder med kun 6.377 biler i år. Den lave efterspørgsel kan tvinge Porsche til at flytte Taycan-produktionen fra Zuffenhausen til en fabrik i Leipzig.
Porsches salg i Kina er også faldet med 29%, og virksomheden har tabt terræn til lokale konkurrenter, der tilbyder et ‘lignende produkt’ til en lavere pris.
– Før var Porsches brand urørligt. Men nu ser kinesiske forbrugere sig omkring og finder andre muligheder.
– Den uundgåelige virkelighed er, at det er meget mere omkostningseffektivt at få hestekræfter ud af en elbil. At gå væk fra elbiler betyder at gå væk fra Kina.”
– Kina sætter tempoet for fremtidens premiumbiler. Bilmærker, der ikke formår at udmærke sig inden for software og elbiler, vil ikke kun miste markedsandele i Kina.
– De vil også stå over for lignende problemer i Europa og USA over tid, siger udtaler Gartner-analytiker Pedro Pacheco til Auto News.