Avtovaz, som kom på russiske hænder, da Renault flygtede ud af landet i 2022, har givet Lada Niva 122 hestekræfter og kaldt bilen for “Sport”.
Basismodellen har hverken airbags, ESP eller ABS. Selestrammere kan Lada heller ikke få fat i. Men den ‘nye’ Niva Sport har 124 hestekræfter.
Altså fra en teknik der har været på markedet siden 1977. Nogen revolution kan man næppe kalde Niva Sport. Ikke desto mindre siger russerne, at modellen er ny.
Under hjelmen ligger en lille undskyldning af 1,6-liters, 4-cylindrede benzin-motor. Det betyder, at Niva godt kan nå fra 0 til 100 km/t. I hvert fald i teorien.
På den anden side må basismodellen klare sig med 83 hestekræfter. Så hvad har russerne egentlig at klage over. Nej, vel? De ekstra hestekræfter har ovenikøbet betydet, at Lada-folkene har været nødt til at opgradere gearkassen med et forstærket femte-gear.
Desuden skal bilen have været en mere ‘sporty’ undervogn og større bremser. Hvordan det hænger sammen, uddyber russerne dog ikke. Trods de opgraderinger kan du stadig ikke få en Niva Sport med indfarvede kofangere. Prisen kender vi heller ikke.
Men i de russiske medier spekuleres der i startpriser fra 2 millioner rubler. Det svarer til godt 143.000 danske kroner. Til sammenligning koster basismodellen fra 70.000 kroner. Det er mange penge for en bil, der ikke har udviklet sig siden 1970’erne.