Der er lækket data fra 800.000 af Volkswagen-koncernens elbiler. Af dem kører mindst 35.000 biler rundt i Dannmark.
Et datalæk fra Volkswagen-koncernen har ramt 800.000 elbiler, heraf 35.000 i Danmark.
Lækket stammer fra Volkswagens softwarefirma Cariad, der har begået en fejl med softwaren i elbiler fra Volkswagen, Audi, Skoda og Cupra. Fejlen har gjort det muligt at tilgå brugerdata fra bilejere i Amazons datalager online.
Ifølge det tyske medie Der Spiegel har det i månedsvis været muligt for uvedkommende at få adgang til dataene. Blandt de berørte er politikere, iværksættere, politiet i Hamborg og ansatte i efterretningstjenesten.
Dataene, der har været tilgængelige, inkluderer:
- Steder, hvor bilerne er parkeret
- Batteriladningsniveau
- Kontrolstatus
- Information om, hvornår motoren var tændt og slukket
For cirka halvdelen af de 800.000 berørte bilejere er dataene ekstra detaljerede. I nogle tilfælde er persondata med e-mailadresser, adresser og telefonnumre også lækket.
Derudover er de nøjagtige positioner af omkring 450.000 elbiler blevet lækket, hvilket potentielt kunne give mulighed for at kortlægge bilejeres bevægelser.
De fleste af de lækkede data menes at vedrøre 2024, men for nogle brugere strækker lækagen sig længere tilbage. Det er på nuværende tidspunkt uvist, om andre end en anonym whistleblower, der anmeldte lækagen til Chaos Computer Club (CCC), har haft adgang til oplysningerne.
Volkswagen oplyser, at bilejere ikke behøver at bekymre sig, da ingen følsomme oplysninger såsom adgangskoder eller betalingsdata er blevet lækket.
– Der er intet behov for handling for kunderne, fordi ingen følsomme oplysninger såsom adgangskoder eller betalingsdata er påvirket,” siger VW til Der Spiegel.
Lækagen har ramt køretøjer fra Volkswagen-koncernen i hele verden inklusiv Danmark. Den tyske politiker Nadja Weippert, der er blandt de berørte, er dybt bekymret over lækagen.
– Jeg er chokeret. Det kan ikke være, at mine data er gemt ukrypteret i Amazon-skyen og så ikke engang tilstrækkeligt beskyttet. Jeg forventer, at VW stopper det her, indsamler mindre data generelt og helt sikkert anonymiserer det.”
Lækagen rejser spørgsmål om datasikkerheden hos Volkswagen og understreger vigtigheden af at beskytte følsomme oplysninger, herunder data knyttet til nummerplader.