Elbiler halter på mange punkter stadig bagefter. Især når det kommer til rækkevidde. Det sidste vil Volvo nu løse på en uventet måde.
Volvo har måske/måske ikke en uventet metode til at tackle en af de mest omdiskuterede udfordringer ved elbiler: rækkevidden. I hvert fald ligger der nu en patentansøgning i skuffen hos udviklingsafdelingen.
Volvos folk har udviklet en løsning, der skal reducere luftmodstanden ved at anvende elbilens egen varme. Noget der i sidste ende skal gøre bilen mere effektiv og sparsommelig.
Ifølge en patentansøgning, der er indsendt til Det Europæiske Patentkontor, fokuserer Volvo på at opvarme bilens ydre flader ved hjælp af varmesystemet.
I ansøgningen forklarer Volvo, hvordan varmen ledes udad for at skabe et lag af opvarmet luft omkring bilen. Dette grænselag af basalt set varm luft har en lavere tæthed, hvilket mindsker luftmodstanden, som ellers er en væsentlig faktor for elbilers energiforbrug.
I patentet står der blandt andet, at:
– Metoden omfatter at få et køretøjsvarmesystem til at varme op i det mindste en del af køretøjets ydre overflade. […] Opvarmning af en del af køretøjets ydre overflade har den effekt, at et grænselag af væske, f.eks. luft, som er placeret ved siden af køretøjets opvarmede ydre overflade, opvarmes også.
Effektiviteten af metoden understreges yderligere af ingeniørerne bag patentet:
– Da modstand er en funktion af tætheden af væsken i grænselaget, reducerer opvarmning af køretøjets ydre overflade modstanden. Samlet set tilbyder denne metode en enkel og pålidelig måde at reducere luftmodstanden og dermed øge effektiviteten af et køretøj,” skriver Volvo Cars.
For at undgå et for stort energiforbrug nævner Volvo, at hele bilens ydre ikke vil blive opvarmet. Fokus er i stedet på specifikke dele som for- og bagruden.
Hvordan dette præcis skal implementeres, uddyber virksomheden dog ikke. Der er heller ingen oplysninger om, hvor stor en forbedring i rækkevidde systemet potentielt kan tilbyde.
Det bemærkes også, at teknologien sandsynligvis ikke vil have en effekt i varmt vejr, hvor behovet for opvarmning af bilens yderside vil være begrænset.
Selvom systemets præcise anvendelighed endnu ikke er klarlagt, viser Volvos tilgang, hvordan bilmærkerne fortsat jagter øget rækkevidde.
De kinesisk-ejede svenskere er ikke de eneste, der har mere eller mindre underlige patenter liggende hos patentkontoret.
Ferrari har eksempelvis udviklet en V6-motor, der vender på hovedet og forbrænder brint. Læs mere om det her.