Man skal altid trække til højre. Også selvom der måske ikke er andre bilister i nærheden. Det går ikke at lægge sig i det midterste spor.
Lad nu være, fristest man til at sige. For det er i øvrigt også ulovligt. Altså at ligge sig i det midterste spor på motorvejen. I hvert fald når der er plads ude til højre.
Det er også ulovligt, selvom der ikke er nogen eller kun få andre bilister på vejen. Og chancen eller risikoen – og man vil – for at blive taget derfor er rimelig lille.
Ifølge klippet herunder varierer hastigheden mellem 70 og 90 kilometer i timen. På videoen kan man se, hvordan bilen længere fremme ikke trækker ind, selvom der kommer andre biler bagfra med højere hastigheder.
Konsekvensen er da ikke bare dyb irritation for alle andre bilister men en helt konkret bøde. I færdselsloven står der under §15, stk. 1, at man får en bøde på 1.000 kroner for ikke at holde så langt til højre som muligt.
Det vilde er, at man i Sverige, hvor klippet herunder er fra, ser med langt mildere øjne på den slags. At ligge konstant i midtersporet koster bare 500 svenske kroner svarende til 320 danske kroner. Mens det er lidt dyrere – nemlig 1.000 svenske kroner – at overhale indenom.
Og nej, du må heller ikke ‘overhale’ indenom i Danmark. Heller ikke selvom der i manges øjne egentlig bare er tale om en forbikørsel af langsommere trafik. Du skal hele vejen ud i yderste spor og så ind igen.
Ingen – risikoen for at blive taget i det er minimal. Men det betyder ikke, at politiet nødvendigvis ser den anden vej.
Boosted har tidligere kunnet fortælle, om hvordan en kvinde både blev dømt og fik en bøde for at gøre noget, som de fleste af hendes medtrafikanter gør. Og det hver evig eneste dag i trafikken. Læs mere om det her.
Når det så er sagt bliver færdselsreglerne reguleret – nogen vil sige strammet – næsten hvert eneste år. Vidste du eksempelvis, at kommunerne fra 1. januar 2025 har måttet forbyde alle benzin- og dieselbiler i byerne?
Jo, den er god nok. Før nytår var det kun i Danmarks fire største byer og på Frederiksberg, at man havde lov til indføre nulemissionszoner. Men nu gælder det altså alle kommuner i Danmark. En rundspørge viser dog, at langt de fleste kommuner ikke har tænkt sig at smide benzin- og dieselbilerne ud.