Annonce:

Elbilsalget kollapser i Tyskland efter et år uden støtte

Det er nu mere et år siden, at den tyske regering fjernede statsstøtten til nye elbiler for at lappe huller i landets økonomi. Salget styrtdykker.

Annonce:

Salget af elbiler i Tyskland er kollapset efter et år uden statsstøtte. Efter regeringen fjernede sine tilskud til elbiler i slutningen af 2023, faldt salget markant i 2024.

Faktisk blev der registreret et fald på 28 procent i salget af elbiler, hvilket har ført til en betydelig reduktion i elbilernes andel af det største bilmarked overhovedet i Europa.

Det viser nye tal fra det tyske svar på Færdselsstyrelsen, KBA.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Situationen skiller sig ud sammenlignet med lande som USA og Kina, der oplevede vækst i salget af elbiler i samme periode. Og så selvfølgelig Danmark, hvor elbilen hjælpes kunstigt på vej af slet ingen eller meget lidt registreringsafgift.

I 2024 blev der solgt 380.609 nye elbiler i Tyskland. En klar nedtur i forhold til året før. Det betød, at elbiler blot udgjorde 13,5 procent af det samlede bilsalg.

Tyskland, der ofte ses som en ledestjerne inden for bilindustrien i Europa, har dermed haft et udfordrende år for elbilen generelt. Analytikere beskriver 2024 som ”et tabte år for elbiler” i landet.

Mens salget af elbiler faldt, havde hybridbiler en bedre udvikling. Salget af hybrider uden ledning steg med 12,7 procent og nåede op på 947.398 solgte biler.

Det svarer til en andel på 33,6 procent af det samlede bilmarked. Også salget af plug-in hybrider voksede. Omend mere beskedent med 9,2 procent, hvilket er det samme som i 191.905 biler og eller en markedsandel på 6,8 procent.

Læs mere efter videoen:

Benzinbiler fortsatte med at dominere markedet og stod for 35,2 procent af det samlede salg i 2024.

Der blev solgt 991.948 nye benzinbiler, hvilket er en stigning på 1,4 procent sammenlignet med året før. Til gengæld faldt salget af dieselbiler med 0,7 procent, svarende til 483.261 solgte biler og en andel på 17,2 procent.

Den primære årsag til nedgangen i salget af elbiler var den tyske regerings beslutning om at fjerne tilskuddene i slutningen af 2023. Dengang lød forklaringen, at det var for at lukke et hul i statskassen. Men allerede måneden efter faldt salget af elbiler med mere end 50 procent.

Læs mere efter annoncen:

Tidligere havde købere kunnet få op til 4.500 euro i tilskud ved køb af en elbil, mens bilmærkerne fik et tilskud på 2.250 euro pr. bil.

Ifølge transportminister Volker Wissing var målet at lade markedet klare sig uden offentlig støtte. Tallene fra 2024 tyder dog på, at det ophørte tilskud har haft en væsentlig negativ indvirkning på markedet.

Herhjemme frygter bilimportørerne, da også at danskerne mister interessen, hvis statstøtten til elbiler ryger. Læs mere om det her.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Tysklands position som Europas største bilmarked betyder, at udviklingen her ofte bruges som pejlemærke for resten af ikke bare unionen med bilsalget på hele kontinent.

Med det markante fald i salget af elbiler rejser udviklingen spørgsmål om, hvorvidt den tyske bilindustri kan fastholde sin ledende rolle i overgangen til grøn transport. BMW er blandt de mærker, som allerede har advaret om det.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også