Annonce:

Forskere forlanger vægtafgift indført for elbiler

Elbilerne skal ikke have lov til at slippe for at betale afgift. Tværtimod skal de betale, efter hvor meget de vejer. Det der i Danmark hed vægtafgift indtil 1997.

Annonce:

Britiske forskere argumenterer for, at en vægtafgift baseret på køretøjets vægt i stedet for CO2-udledning ville være en mere retfærdig løsning. De mener, at vægten er en god indikator for bilens samlede miljøpåvirkning.

Det skriver Car Magazine.

I en ny bog, “Critical Mass”, siger professor Felix Leach og seniorforsker Nick Molden, at nuværende afgiftssystemer favoriserer tunge elbiler, mens lettere dieselbiler straffes.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Bilens vægt er en overraskende god gennemsnitsindikator for de samlede emissioner, herunder drivhusgasser, luftforurening, støj, sikkerhed og påvirkning af infrastruktur.

– Forbrugerne kan bruge dette til at vælge en ny bil uden at blive påvirket af data fra partiske kilder, skriver Leach og Molden.

Deres forslag går ud på at gange bilens egenvægt med den årlige kørte distance. Resultatet afspejler bilens samlede klimapåvirkning og kan bruges til at beregne en mere præcis vægtafgift.

Selvom elbiler ikke udleder CO2 under kørsel, er de ikke emissionsfrie. Produktionen af elbiler, især batterierne, medfører betydelige CO2-udledninger.

Derudover er elbiler i gennemsnit 40 procent tungere end tilsvarende benzin- og dieselbiler. Den øgede vægt kræver større batterier, mere materiale og forårsager mere slid på veje og dæk.

Læs mere efter videoen:

Forskerne hævder, at en vægtafgift vil tilskynde forbrugerne til at vælge lettere biler og køre mindre.

– Ved at købe en bil, der vejer 150 kilo mindre end gennemsnittet, kan du spare omkring 800 kroner, skriver de.

En besparelse på 800 kroner kan også opnås ved at køre 1.600 kilometer mindre om året. For mange er det dog mere realistisk at vælge en lettere bil end at reducere kørselsbehovet.

Læs mere efter annoncen:

En vægtafgift kan potentielt skabe et mere retfærdigt system, hvor alle biler beskattes efter deres samlede miljøpåvirkning.

Det nuværende system, hvor CO2-udledning er det primære parameter, favoriserer elbiler, selvom de også har en betydelig miljøbelastning.

En vægtafgift vil tage højde for både produktionsrelaterede emissioner og den øgede belastning, som tunge køretøjer påfører infrastruktur og miljø.

Læs mere efter annoncerne:
Responsiv Iframe

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også