Toyotas tidligere direktør og nuværende bestyrelsesformand Akio Toyoda afviser nu, at Nissan nogensinde har bedt om mærkets hjælp. – De har ikke henvendt sig, siger formanden.
Toyotas bestyrelsesformand, Akio Toyoda, afviser, at den japanske bilgigant blev tilbudt at købe Nissan.
I en udtalelse til InsideEVs gennem en tolk, sagde Toyoda, at han ikke har hørt noget.
– Nissan henvendte sig ikke til Toyota om nogen fusioner. Men selv hvis de havde overvejet det, vil det helt sikkert have overtrådt antimonopol-lovgivningen. Så måske tænkte de over det og besluttede sig for ikke at gøre noget.
Det er uklart, hvorfor en Nissan-Toyota fusion ville overtræde antimonopol lovgivningen, nu et Nissan-Honda partnerskab tilsyneladende ikke er på kant med lovgivningen. Toyotas betydeligt større markedsandele kan dog være en faktor.
Inside EV’s har kontaktet Nissan for at få en kommentar til Toyodas bemærkninger. Men bilmærket er endnu ikke vendt tilbage.
Omvendt er det intet, der tyder på, at Toyota misunder en kommende fusion mellem Nissan og Honda. Toyota har sine egne strategiske partnerskaber.
Japanerne samarbejder med Subaru om biler som GR86/BRZ og bZ4X/Solterra. Samtidig leverer man hybrid-motorer til Mazda. Ligesom man i Østrig får bygget Supra på BMW’s teknik til roadsteren Z4.
Toyoda ser ikke Nissan-Honda fusionen som en trussel. Snarere som en mulighed for sund konkurrence, mener bestyrelsesformanden.
– For mig er det ret spændende, fordi jeg ser frem til at se, hvordan de vil samarbejde og udvikle mere konkurrencedygtige produkter.
– Hvis der kommer spændende og konkurrencedygtige biler ud af den fusion, er det positivt for konkurrencen. Ikke kun i Japan men globalt.”
Hvis Nissan-Honda fusionen, som i øjeblikket er skitseret i en såkaldt hensigtserklæring mellem de to mærker, bliver til en konkret aftale, vil det skabe verdens tredjestørste bilproducent. Det vil dog ikke være nok til at overhale Toyota.
Fusionen mellem Nissan og Honda forventes at være gennemført inden 2026, hvis alt går efter planen.