Xpengs topchef Xiaopeng He er ikke i tvivl, om at den nuværende konkurrence i bilindustrien vil tage livet af endnu flere bilmærker. – “Det bliver hårdere end nogensinde”, siger han.
Xpengs topchef, He Xiaopeng, spår en dyster fremtid for mange bilmærker. Han mener, at perioden fra 2025 til 2027 vil blive en nådesløs “udskillesesløb” i bilindustrien. Kun de stærkeste vil overleve i den hårde konkurrence, der præger markedet.
Særligt i Kina, som er verdens største bilmarked, er der lagt op til et blodbad.
Allerede i november sidste år forudsagde He Xiaopeng en drastisk reducering af antallet af bilproducenter.
– Fra 300 start-ups er der nu færre end 50 virksomheder, som eksisterer, og kun 40 af dem sælger faktisk biler hvert år.
– Jeg tror personligt, at der kun vil være syv større bilfirmaer tilbage om ti år,” forklarede han til The Straits Times.
He Xiaopengs forudsigelser bakkes op af andre brancheledere. Mercedes-Benz’ topchef, Ola Källenius, advarede i oktober om en “eksistentiel kamp” for vestlige bilproducenter mod de kinesiske konkurrenter.
– Det er en darwinistisk priskrig og en markedsudrensning. Mange af de spillere, der er her nu, vil ikke være her om fem år,” udtalte Källenius under Berlin Global Dialogue-konferencen.
Ifølge He Xiaopeng vil den kinesiske elbil-industri gå gennem flere brutale “knockout-runder” de næste tre-fire år.
Den periode bliver efterfulgt af en “all-star-konkurrence” i de efterfølgende syv-otte år, hvor kun de mest succesfulde bilmærker vil stå tilbage.
Konkurrencen i bilindustrien 2025 vil være hårdere end nogensinde før, forudser He Xiaopeng i et internt brev til Xpengs medarbejdere. Brevet, som The Wall Street Journal har fået fat i, beskriver en bilindustri under voldsomt pres.
I industrien, som er hårdt støttet af det kommunistiske diktatur i Bejing, kæmper en lang række bilmærker om at overleve, herunder NIO, BYD, Li Auto, Geely-mærkerne og Great Wall Motors alle mod hinanden.
He Xiaopengs forudsigelser tegner et billede af en bilindustri i konstant forandring. Kun tiden vil vise, hvilke bilmærker der klarer sig igennem det måske kommende blodbad. Audi forsøger sig med en række biler uden logo. Læs mere om hvordan det hænger sammen her.