En af de mest hårdføre biltest udføres to gange om året af et hold norske journalister. Renualt har før vundet testen. Men vil ikke være med i kulden.
Renault har valgt at undlade at deltage i den kommende vinterudgave af Motors rækkeviddetest, på trods af en sejr i sommerens test.
Den norske biltest, der er verdenskendt for en omfattende evaluering af elbiler under forskellige vejrforhold, har skabt irritation blandt arrangørerne efter Renaults afbud.
Renault Scenic, der vandt sommertesten med en imponerende rækkevidde på 560 kilometer, skulle efter planen forsvare sin titel i den kommende vintertest.
Men den franske bilproducents importør har meddelt, at de ikke kan stille en bil til rådighed, da virksomheden i Norge gennemgår en omstrukturering.
Denne forklaring mødes med skepsis af Motor. De spekulerer i, om Renault frygter, at Scenicens præstation i sommertesten ikke kan gentages under vinterens kolde forhold, der stiller højere krav til energieffektivitet og ladekapacitet.
– Vi ser kun én grund til, at Renault ikke er med i vintertesten: At de ikke synes, Scenic er konkurrencedygtig, når temperaturerne falder, og kravene til energieffektivitet og ladekapacitet stiger, skriver journalist på Motor Öyvind A Monn-Iversen.
RN Nordic, der har overtaget Renault i Norge og som også er i Danmark, afviser kritikken blankt. De forklarer, at manglen på tilgængelige biler skyldes den igangværende omstrukturering, der begrænser deres muligheder for at levere en testbil.
– Da vi ikke har nogen biler i det nye firma og først kan påbegynde bilbestillinger den 1. februar, er situationen simpelthen den, at vi ikke har nogen pressevogne (eller andre biler for den sags skyld). Det fortsætter indtil april, oplyser RN Nordic til Motor.
Rækkeviddetesten, der er et samarbejde mellem Motor og NAF, er kendt for sin grundige vurdering af elbiler. Resultaterne af testen kan have stor betydning for forbrugernes opfattelse af en bils præstation, især i et land som Norge, hvor elbiler er udbredte.
Tidligere har et nu konkursramt bilmærke blæst nordmændene bagover. Bl.a. fordi testbilen var den i feltet der kom tættest på den oplyste rækkevidde. Læs mere om det her.