Annonce:

136 år gammelt bilfirma solgt for 5 milliarder kroner

Det 136 år gamle dækfirma Dunlop er efter mange års uenigheder i et jointventure solgt japanske Sumitomo Rubber. Handlen er 5 milliarder kr. værd.

Annonce:

Efter lang tids uenighed er dækmærket Dunlop blevet solgt til den japanske virksomhed Sumitomo Rubber Industries.

Goodyear, der hidtil har ejet Dunlop, har indgået en aftale om at sælge mærket for 701 millioner dollars. Salget omfatter Dunlops varemærker i Europa, Nordamerika og Oceanien.

Det skriver Reuters.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Aftalen betyder dog ikke et fuldstændigt farvel til Dunlop for Goodyear. Virksomheden vil fortsat sælge Dunlop-dæk til personbiler i Europa frem til i hvert fald 31. december 2025. I den periode skal der betales en licens for brug af navnet til Sumitomo Rubber.

Derudover vil Goodyear levere Dunlop-dæk til Sumitomo i Europa i de kommende fem år.

Goodyear har også sikret sig rettighederne til at bruge Dunlop-varemærket til lastbildæk i Europa på længere sigt. Også her skal der falde en licensbetaling pr. dæk.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Salget af Dunlop er en del af Goodyears strategi om at strømline forretningen og reducere omkostningerne.

I 2023 fortalte Goodyear, at man havde planer om kraftigt at reducere sine forretningsområder. Herunder at Dunlop, Off-the-Road og kemikalieafdelingen skulle sælges fra. Målet var at få mere end 2 milliarder dollars svarende til lige knap 14,5 milliarder dansker kroner ind på frasalg.

Læs mere efter videoannoncen:

Som et led i slankekuren solgte Goodyear sidste år sin Off-the-Road dækforretning til den japanske virksomhed Yokohama Rubber for 905 millioner dollars.

Dækproducenter har i de seneste år oplevet øget pres fra billigere kinesiske konkurrenter og står over for stigende krav fra myndighederne om at reducere forurening.

Bl.a. har EU gjort partikelforurening fra dæk til en del af den ellers udvandende Euro 7-norm for personbiler. Læs mere om det her.

Læs mere efter annoncen:

Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også