Annonce:

Jaguars egne ansatte hader nyt “woke”-logo

Jaguar vil fra 2026 kun bygge elbiler. Og det under en helt ny identitet med et nyt logo. Men de ansatte hader det, viser lækket e-mail.

Annonce:

Jaguars designere er stærkt utilfredse med bilmærkets nye logo, der blev lanceret i slutningen af 2024. En lækket, intern mail afslører kritik af både logoet og processen bag dets tilblivelse.

I mailen, der angiveligt er underskrevet af 30 designere hos Jaguar og adresseret til virksomhedens kreative chef, Gerry McGovern, klager de ansatte over, at rebranding-projektet, blev givet til et eksternt bureau.

Designteamet er desuden skuffet over det endelige resultat.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Vi mener, at logoet ikke stemmer overens med fortællingen og den visuelle identitet bag Panthera-produkterne,” skrev Jaguar-designerne i mailen, der blev overrakt til McGovern mere end to år før logoets lancering.

– På produktet virker det for afrundet og legende. Hvilket for os ikke formidler følelsen af ‘overdådighed’.

Det blev også bemærket, at logoet har tydelige ligheder med andre brands, “når vi burde være en ‘kopi af ingenting’,” fortsatte brevet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det eksterne bureau, Accenture Interactive, der overtog Jaguars kreative agentur, Spark44, i 2021, stod bag rebranding-øvelsen fra sidste år. Ændringen har tilsyneladende irriteret designerne lige så meget som det endelige resultat.

– Som team arbejdede vi sammen på tværs af vores designdiscipliner for at skabe en holistisk og moderne luksusfortælling til projektet.

Læs mere efter videoannoncen:

– Alt blev designet autentisk med mening og sjæl med et klart formål, lyder det fra designteamet ifølge Autocar India.

Siden 2008 har Jaguar-Land Rover-gruppen været ejet af indiske Tata Motors, der betalte Ford 2,3 milliarder dollar, som i dag vil svare til 16,6 milliarder kroner, for kontrollen med koncernen.

Jaguars rebranding-projekt i slutningen af 2024 genererede en del omtale, hvoraf størstedelen var negativ. Den lækkede skrivelse tyder på, at utilfredsheden ikke kun kom fra offentligheden, men også fra Jaguars egne designere.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce

Efterfølgende har Boosted kunne fortælle, at også Jaguars brugtvogns-kunder er blevet væk fra mærket. Læs mere om det her.


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også