Selvom nybilssalget faldt i 2024 brugte danskerne flere penge på de nye biler, der trods alt fik nummerplader på. Det viser nye tal fra Dansk Industri.
Nye tal afslører en interessant tendens: Danskerne er villige til at bruge flere penge på nye biler, selvom det faldende salg peger i en anden retning.
En ny analyse fra brancheorganisationen DI Bilbranchen viser, at forbruget på biler er steget med 49 procent siden 2018, når der korrigeres for inflation.
Dette svarer til en årlig vækst på næsten syv procent. Paradokset opstår, fordi antallet af solgte biler til private i samme periode er faldet med næsten 50 procent.
En af forklaringerne på dette fænomen er danskernes stigende interesse for elbiler. Elbiler befinder sig ofte i en højere prisklasse end traditionelle benzin- og dieselbiler, hvilket trækker gennemsnitsprisen op.
Ifølge Danmarks Statistik er gennemsnitsprisen for en nyregistreret personbil steget med 51 procent på fem år – fra 258.000 kroner i 2020 til 390.000 kroner i 2024.
Ændringer i danskernes bilpræferencer afspejles også i salgsstatistikkerne. Mikro-segmentet er eksempelvis skrumpet fra 11 procent af de solgte biler i 2018 til blot én procent i 2024.
Mini-segmentet er tilsvarende reduceret fra 24 procent til 12 procent. SUV-segmentet er det eneste, der har oplevet fremgang i perioden og udgør nu 59 procent af nysalget.
Den øgede efterspørgsel på elbiler har også haft en betydelig indflydelse på brugtimporten. Siden 2018 er antallet af brugte biler, der importeres til Danmark, steget med næsten 400 procent – fra 11.800 biler i 2018 til 56.200 biler i 2024.
Brugtbilimporten udgør nu 35 procent af de biler, der tilgår danske husholdninger, mod blot otte procent i 2018.
En anden faktor, der spiller ind, er leasing. Leasing af nye biler er blevet mere populært og er steget fra 15 procent i 2018 til 26 procent i 2024.
Det er dog værd at bemærke, at leasingbiler ikke tæller med i statistikkerne over husholdningernes biludgifter, da de registreres som investeringer i leasingselskaberne.
På trods af det faldende bilsalg forventer DI Bilbranchen en stigning i nysalget i 2025. Prognosen lyder på en vækst på 7,8 procent i forhold til 2024, hvilket vil resultere i et samlet salg på cirka 187.000 nye personbiler.
Branchedirektør Thomas Møller Sørensen forklarer, at danskerne prioriterer anderledes, når de køber bil i dag. De er villige til at investere flere penge i en bil, der opfylder deres behov og ønsker, selvom det betyder, at de køber færre biler samlet set.
Denne udvikling kan ses som et udtryk for en generel tendens i samfundet, hvor forbrugerne i stigende grad fokuserer på kvalitet og bæredygtighed frem for kvantitet.
Det bliver spændende at følge udviklingen på bilmarkedet i de kommende år, og se hvordan danskernes præferencer og prioriteter fortsat vil forme markedet. Især i en tid hvor EU truer bilmærkerne med store bøder. Læs mere om det her.