En række kinesiske bilmærker er efter sigende interesseret i at overtage de bilfabrikker, som Volkswagen lukker allerede i år.
Flere kinesiske bilmærker har udtrykt interesse i at overtage de fabrikker, som Volkswagen planlægger at lukke i Tyskland i løbet af 2025 og 2027. Det drejer sig om fabrikkerne i Dresden og Osnabrück, hvor produktionen efter planen skal ophøre.
Nyhedsbureauet Reuters rapporterer, at kinesiske bilproducenter ser en mulighed for at etablere sig i hjertet af den europæiske bilindustri ved at overtage Volkswagens fabrikker.
En kilde tæt på Volkswagen oplyser, at virksomheden er åben for at sælge fabrikken i Osnabrück til en kinesisk køber.
– VW ville være åben for at sælge fabrikken i Osnabrück til en kinesisk køber,” siger kilden, med kendskab til planerne, til Reuters.
Volkswagen har dog understreget, at de fortsat arbejder på at finde en løsning, der sikrer en bæredygtig fremtid for fabrikkerne og tager hensyn til medarbejdernes interesser.
– Vi er fast besluttet på at finde en fortsat anvendelse af fabrikken. Målet skal være en bæredygtig løsning, der tager hensyn til virksomhedens og medarbejdernes interesser, siger en talsmand fra mærket til Reuters.
Overtagelsen af fabrikkerne i Tyskland vil give kinesiske bilmærker en hurtig adgang til det europæiske marked. For Volkswagen ville et salg betyde, at de kunne afhænde aktiver, der ikke længere er rentable.
Imidlertid er spørgsmålet om et muligt salg politisk følsomt. Den tyske regering har i de senere år indtaget en mere kritisk holdning til Kina, og et salg af nøgleindustrier til kinesiske virksomheder kan møde modstand.
Tidligere kansler Angela Merkel fremmede et tæt forhold til Kina, hvilket gavnede tyske bilmærker. I dag er situationen en anden. Kinesiske forbrugere foretrækker i stigende grad indenlandske elbiler, og salget af tyske biler i Kina er faldet.
LÆS OGSÅ: Populær trafikalarm bryder loven
Tysklands udenrigsminister Annalena Baerbock har for nylig beskrevet Kinas præsident Xi Jinping som en diktator og Kina som en rival. Denne ændrede politiske situation kan påvirke beslutningen om et eventuelt salg af Volkswagens fabrikker.
For de tyske arbejdere på fabrikkerne i Dresden og Osnabrück giver interessen fra kinesiske bilmærker et glimt af håb.
– Jeg kunne forestille mig, at vi vil producere noget til en kinesisk virksomhed, men under VW-logoet og under VW-standarder. Det er nøglebetingelserne, siger talsmand for IG Metall i Osnabrück, Stephan Soldanski.
Analytikere advarer dog mod at have for store forventninger. Den tyske regering vil have begrænset indflydelse på kinesiske ejere, og kinesiske bilfabrikker er ofte mere automatiserede end de traditionelle tyske fabrikker.
Det er uvist, hvordan situationen vil udvikle sig, men interessen fra kinesiske bilmærker understreger de udfordringer, som den tyske bilindustri står over for.