Annonce:

Gigant vil købe Renault helt ud af bilmærke

Honda ser helst, at Renault kapper alle bånd til Nissan, når de to japanske mærker efter planen lægges sammen i 2026. Men det bliver dyrt.

Annonce:

Honda vil smide Renault helt ud af Nissan. Og det helst inden de to japanske mærker efter planen lægges sammen i 2026.

De ansatte hos Honda har angiveligt bedt Nissan om at købe Renaults aktier tilbage, hvilket svarer til en investering på ca. 3,6 milliarder dollars.

Hondas bekymring skyldes risikoen for, at en ukendt tredjepart køber Renaults aktier under fusionsprocessen.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Det skriver Bloomberg.

Noget der potentielt kan planerne om en fusion i Japan. Der har tidligere været rygter ude, om kinesiske Foxconn er mere end interesseret i at købe Renaults andel i Nissan.

Renaults rolle i den kommende fusion er uklar. Den officielle pressemeddelelse om fusionen nævnte ikke Renault, på trods af deres betydelige aktiepost i Nissan.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Renault har efterfølgende udtalt, at de vil “overveje alle muligheder baseret på koncernens og dens interessenters bedste interesser.”

Både Nissan og Honda har afvist at kommentere på forholdet til den franske bilproducent.

I øjeblikket undersøger Honda og Nissan stadig, om en fusion overhovedet er mulig. En beslutning forventes taget senest slutningen af januar. Hvis fusionen godkendes, vil yderligere tiltag blive iværksat for at integrere virksomhederne i slutningen af 2026.

Læs mere efter videoannoncen:

Det forventes, at Nissan tidligst vil forsøge at købe Renaults aktier tilbage i slutningen af januar. Der er dog tvivl om, hvorvidt Nissan har pengene til den slags opkøb.

Hvis fusionen gennemføres, vil der blive etableret et nyt holdingselskab. Ligesom Honda og Nissan fortsat vil være forskellige bilmærker med individuelle modelprogrammer der dog skal baseres på den samme teknik.

Mitsubishi, der indgår i alliancen Nissan-Renault-Mitsubishi, har udtrykt interesse for at tilslutte sig den nye koncern. Men det mindre, japanske mærke har endnu ikke truffet en beslutning.

Læs mere efter annoncen:

Auto Show Annonce


Besøg vores annoncør:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Besøg vores annoncør:

Auto Show Annonce

Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Populære

Annonce:

Læs også

Flere populære artikler

Læs også