Havde Tesla gidet samarbejde, kunne elbilers batterier repareres i samlebåndstempo. Men sådan er det ikke, siger mekaniker Fredrik Grufman.
Mekanikeren Fredrik Grufman advarer om en dyr og uventet fejl, der kan opstå på elbilers batterier. Især ældre Tesla Model S har vist sig at have en akilleshæl, der kan føre til betydelige reparationsomkostninger.
Problemet ligger i, at vand kan trænge ind i batteriet.
– Den mest almindelige fejl, der opstår på Tesla-batterier (Ældre Model S), er, at vand trænger ind i batteriet.
– Vand og el er en særlig dårlig kombination, især når det er højspændingsudstyr. Batteriets computer fornemmer, at der er overledning inde i batteriet og slukker for det, siger Fredrik Grufman i en ny video på sin Youtube-kanal.
På ældre Teslaer sker det, når vand trænger ind gennem paraplyventilerne, der sidder langs kanten af batteriet. Snavs og grus kan samle sig her og få ventilerne til at sidde fast, så vand og fugt kan trænge ind.
Grufman opfordrer derfor elbilejere til at være forsigtige, når de vasker deres bil.
– Hvis du køber en elbil som en Tesla, bør du lære om det først. Der er meget, der adskiller sig fra de traditionelle biler, som man ikke mindst skal passe på, når man vasker bilen, siger han.
Han fraråder især at skylle undervognen af elbiler. “Det kan heller ikke udelukkes, at maskinvask med undervognsskyl er uegnet til elbiler.
Og at hyppig brug af især undervognsskylning kan øge risikoen for batterisvigt. Der er ingen som helst fordele ved at skylle undervognen på en elbil.
LÆS OGSÅ: Mekaniker indrømmer – oplader elbiler med diesel
Udover vandskader er der også andre udfordringer forbundet med reparation af elbilbatterier. På trods af at elbiler har været udbredt markedet i over et årti, er der stadig begrænset viden om batterierne på værkstederne.
– Det betyder, at alle forsøg på at redde gamle batterier i bedste fald er på forsøgsstadiet. Nogle workshops lykkes bedre, andre knap så godt. Problemet med batterireparationer er dog, at 7.000 celler har “levet sammen” i lang tid og slidt mod hinanden, siger Fredrik Grufman.
En yderligere udfordring er manglen på reservedele og information fra nogle bilproducenter.
-Nogle bilproducenter leverer reservedele, værktøj og teknisk litteratur til at reparere batterierne, nogle andre gør ikke. Som Tesla. Når batteriet går i stykker, er det mere eller mindre færdigt, siger Fredrik Grufman.
Tesla er et eksempel på en producent, der gør det vanskeligt at reparere batterier.
– Selvom man teoretisk set kan løfte det beskyttende låg af batteripakken og lave en reparation på de ældre batterier, leverer Tesla ikke dele, ingen computersystemer eller information om, hvordan man rent faktisk udfører den slags korrekt, siger Fredrik Grufman.
– Det sværeste ved at reparere elbils batterier er 100 procent mangel på information og reservedele.
– Sådan er det i hvert fald på Tesla-siden. Havde Tesla leveret dele, manualer og instruktioner, ville vi have repareret batterier på et samlebånd (forudsat at det var rentabelt),” siger Fredrik Grufman.
Selvom reparationer af elbilsbatterier kan være komplekse, er det ikke nødvendigvis farligt.
– Reparation af batterier er generelt sikkert, og hvis du tager passende forholdsregler, trækker hovedsikringer ud og bruger foreskrevne værnemidler, er risikoen for skader lav.
– Jeg tror, at du skal overveje det arbejde på batterier eller højspænding lidt som at arbejde med noget der er varmt. Det kræver træning og værnemidler. Bruger man det, går det som regel godt, siger Fredrik Grufman.