General Motors har fået at vide, at de i en periode på fem år ikke må sælge bilisters data videre til tredjeparter. Forbuddet rammer flere bilmærker.
Bilkoncernen General Motors har fået forbud mod at sælge bilisters data videre i en periode på fem år.
Det amerikanske forbrugerbeskyttelsesagentur, Federal Trade Commission (FTC) er nemlig kommet frem til at bilkoncernen og dets såkaldte OnStar-service bryder loven.
FTC har slået fast, at General Motors har indsamlet og solgt følsomme data om bilisters placering og kørestil uden at spørge om lov først. Dataene må nu ikke sælges til forbrugerrapporteringsbureauer i fem år.
– GM overvågede og solgte bilisternes præcise placeringsdata og information om kørestil. Nogle gange så ofte som hvert tredje sekund.
– Med dette forbud beskytter FTC amerikanernes privatliv og beskytter folk mod uhindret overvågning, siger FTC’s formand Lina M. Khan i en pressemeddelelse om forbuddet.
General Motors har allerede foretaget ændringer i deres datapolitikker, ifølge en pressemeddelelse udsendt af bilkoncernen.
Koncernen har afbrudt deres Smart Driver-program og afmeldt alle kunder i april 2024, efter at avisen The New York Times skrev, at GM delte de meget personlige med forsikringsselskaber.
General Motors afsluttede også samarbejdet med analysefirmaerne LexisNexis og Verisk sidste år. I september samlede de mange af deres privatlivspolitikker i et enkelt, mere overskueligt dokument.
Men ifølge FTC informerede GM aldrig bilisterne om, hvilke typer data der blev indsamlet om dem. General Motors fortalt eksempelvis ikke, at man loggede alt fra hårde opbremsninger til hastighedsforseelser.
Alt sammen data der kunne sælges videre til eksempelvis analyse-bureauer, hvis arbejde forsikringselskaber i det næste led brugte til at hæve priserne.
Forbuddet betyder, at GM nu skal “indhente bekræftende sammentykke fra alle sine kunder, hvis bilkoncernen vil indsamle, bruge eller videregive visse typer data fra køretøjer, hvor den slags er muligt”.
General Motors skal også give kunderne mulighed for at deaktivere indsamling af data, så bilmærket kan se, hvor de enkelte biler præcist befinder sig til enhver tid.
Desuden skal kunderne kunne give General Motors besked på til alle tider at slette data, der er indsamlet. Ligesom kunderne altid skal have adgang til dataerne om dem. Reglen er GM nu underlagt i samtlige 50 delstater.
Bilproducenter er under øget kontrol fra statslige og føderale myndigheder, når det kommer til indsamling af data om bilister. Det har allerede udløst mindst én retssag.
Texas’ justitsminister Ken Paxton sagsøgte august sidste år GM med beskyldninger om, at bilkoncernen narrede bilisterne til at udlevere deres data frivilligt. Paxton har også sagsøgt forsikringsselskabet Allstate Insurance for at gøre noget lignende.
Dataindsamling og -anvendelse er et centralt emne i den moderne bilindustri, og General Motors-sagen viser, at der er behov for øget fokus på forbrugerbeskyttelse og gennemsigtighed i håndteringen af data.