Donald Trump, der mandag blev taget i ed som USA’s præsident, brugte bl.a. sin første arbejdsdag på at underskrive et dekret, der skal stoppe statstøtte til elbiler.
USA’s præsident Donald Trump underskrev mandag et dekret, der skal stoppe statsstøtten til nye elbiler i landet.
Dekretet, som har titlen ”Unleashing American Energy,” er en del af Trumps indsats for at omgøre tidligere politiske initiativer fra Biden-regeringen.
Dekretet lægger op til en gennemgang af de eksisterende ordninger for elbiler. Trump fremhæver, at han ønsker at fjerne det, han kalder ”uretfærdige” tilskud og markedsforvridninger, der favoriserer elbiler på bekostning af andre teknologier.
Han argumenterer for, at denne tilgang begrænser forbrugernes valgmuligheder og skader den økonomiske udvikling. Bl.a. vil den nye præsident droppe den regel, der siger, at 50 procent af alle nye biler i USA skal køre på strøm i 2030.
Trump kritiserer desuden de skatterabatter- og fordele, der er givet til købere af elbiler på grund af den såkaldte Inflation Reduction Act.
Skatterabatten har tidligere haft til formål at gøre elbiler mere tilgængelige for forbrugere. Dekretet omfatter også et stop for offentlig finansiering af ladestandere til elbiler.
Samtidig har præsidenten instrueret myndigheder i at identificere regler, der ifølge ham pålægger ‘forbrugerne unødige byrder, når det kommer til frit valg af bil’.
Det er sandsynligvis en henvisning til de eksisterende krav om udledning fra biler, som Trump tidligere har kritiseret.
Det skriver Bloomberg.
Under sidste års valgkamp anklagede Trump gentagne gange tidligere regeringer for at indføre en slags ”elbil-påbud.” Selvom et sådant krav ikke formelt eksisterer, forbliver præsidenten kritisk over for støtteordninger, hvis eneste formål er at hæve salget af elbiler.
Trump har også sat fokus på love og regler, der pålægger den føderale regering at støtte infrastrukturen til elbiler.
Biden-administrationen har tidligere afsat over 7 milliarder dollars til at udbygge netværket af ladestandere og yderligere midler til virksomheder, der bygger alt fra batteripakker til egentlige elbiler.
Dekretet, som blev underskrevet i mandags, omfatter også en lempelse af krav til bilers udledninger, hvilket kan åbne for en større produktion af biler med forbrændingsmotor.
Trump har tidligere gennemført lignende tiltag under sin første præsidentperiode, hvor han svækkede emissionsstandarder fra Obama-regeringen.
Trump mener, at USA kan fremme landets økonomiske vækst ved at fjerne disse krav. Bl.a. fordi det vil øge konkurrenceevnen i bilindustrien. Altså ifølge præsidenten.
Den nyvalgte præsident argumenterer for, at bilisterne selv skal kunne vælge, hvilke biler der passer til deres behov, uden at staten påvirker markedet.
Præsidentens kritik af elbiler og statens rolle i deres udbredelse har fået blandede reaktioner. Mens nogle ser det som en støtte til traditionel bilindustri, advarer andre om, at det kan føre til større klimamæssige udfordringer.
En ting fra sin forgænger holder den nye præsident dog fast. Trump har nemlig ikke tænkt sig at røre ved det forbud mod kinesiske biler og software, som Joe Biden fik igennem, kort før magten skiftede.
Forbuddet kinesiske biler har allerede fået den svenske storbank SEB til at advare, om at Volvo kan blive forbudt i USA. Og det selvom mærket – i lighed med søstermærket Polestar – har fabrikker i netop USA.