Bilmærket Smart, der blev grundlagt i 1997, fortryder nu også planen om kun at bygge elbiler. Mærket erkender, at kunderne efterspørger benzinbilen.
Bilindustrien er i konstant udvikling. Men nu har Smart, der er delvist ejet af Mercedes, alligevel ændret både menig og strategi, når det kommer til elbiler.
Mærket havde planer om udelukkende at bygge elbiler, men lancerer nu en plug-in hybrid med benzinmotor.
Beslutningen om at introducere en hybrid-SUV kommer efter et ønske om øget rækkevidde fra især kinesiske bilister. Smart ønsker at imødekomme disse behov og forbliver åben for forskellige teknologier, lyder det nu.
– Det er vigtigt at reagere på kundernes stadig mere varierede krav og ønsker,” lyder det fra bilmærket i en pressemeddelelse.
– Smart kan ikke udelukke nogen teknisk løsning for fremtiden, men skal være lydhør, supplerer mærket sig selv.
Den nye SUV, #5, vil derfor blive udstyret med en 1,5 liters benzinmotor som supplement til den elektriske drivlinje. Den elektriske rækkevidde forventes at være omkring 350 kilometer, mens rækkevidden med benzinmotoren slået er over 800 kilometer.
Det skriver Autocar.
Smart, der oprindeligt et samarbejde mellem Volkswagen og Swatch, har siden 2019 været ejet af Mercedes og Geely i et såkaldt joint venture. Teknologien i den nye hybrid-SUV er hentet Geelys Galaxy 7 EM-i.
#5 er et skift for Smart, der hidtil har fokuseret på små bybiler. En fuldt elektrisk version af #5 er planlagt til lancering i Europa i 2025, med to motorvarianter på henholdsvis 335 og 416 hestekræfter. Plug-in hybriden forventes først i 2026.
Med en vægt på 1,7 ton er #5 den største bil, Smart nogensinde har produceret. Den første Smart Fortwo fra 1998 vejede under det halve.
– Vi ser individuel mobilitet drevet af forbrændingsmotorer og i særdeleshed med hybriddrev som en overgangsteknologi mod ren elektrisk kørsel, lyder det fra Smart.
Smarts produktionshistorie har også ændret sig. Den oprindelige fabrik i Hambach, Frankrig, er solgt til Ineos, der producerer Grenadier og Quartermaster.
Ineos, der sidste år blev tvunget til at sætte sine samlebånd i stå på grund af økonomiske problemer hos kabine-leverandøren Recaro Automotive. Recaro blev dog reddet af en italiensk investor, og Ineos har nu genoptaget produktionen.