Det er ikke kun i Danmark, at Tesla har tabt terræn. I Kina sælger Xiaomi, der kun lige er begyndt at bygge biler, nu bedre end Model 3.
Tesla er blevet overhalet af en uventet konkurrent på det kinesiske marked. Smartphone-producenten Xiaomi har med sin første elbil, SU7, formået at sælge flere biler end Teslas Model 3 i Kina.
Dette er en bemærkelsesværdig bedrift, da Model 3 er en af Teslas mest populære modeller. Særligt i Kina, hvor mærket alene i december 2024 solgte hele 21.046 eksemplarer af bilen.
Salgsstatistikken, som mediet Cnevpost refererer til, viser tydeligt Xiaomis succes. Xiaomi SU7, der blev lanceret i marts sidste år, har hurtigt vundet popularitet blandt kinesiske forbrugere. Xiaomis grundlægger, Lei Jun, har offentligt fremhævet salgstallene i sammenligning med Tesla.
Men det betyder ikke, at SU7 er en bil uden fejl. Nogle vil endda sige alvorlige fejl. Xioami er blandt andet blevet kritiseret for bilens underdimensionerede bremser.
Ligesom det sidste år blev afsløret, at bilen er ramt af så omfattende fejl, at end ikke mærkets værksteder er i stand til at rette dem. Læs mere om det her.
Det kinesiske bilmarked er præget af hård konkurrence, og der lanceres løbende nye modeller. I fjerde kvartal af 2024 blev der ifølge Cnevpost introduceret en ny bilmodel hver eneste dag. Det tal skal dog tages med forbehold.
Det er dog uomtvisteligt, at kinesiske bilmærker sælger mange biler. Faktisk så mange, at nogle bilmærker er begyndte at få bygget deres egne skibe til fragten af den nye køretøjer. BYD søsatte for nylig verdens største bil-fragtskib. Det kan have 9.000 biler med ombord. Og der er fire nye skibe af den slags på vej.
Herhjemme og i resten af Europa forsøger EU, at skærme bilindustrien med straftold på elbiler fra Kina. Men det rammer også ‘vores’ egne mærker. Seat/Cupra er et af de mærker, der må betale prisen for at få bygget en elbil i Kina.
Den nye Cupra Tavascan er godt nok baseret på Volkswagen MEB-platform. Altså teknikken fra Volkswagen ID.4. Men den er udelukkende bygget i Kina.
At en smartphone-producent bevæger sig ind på bilmarkedet er ikke usædvanligt i Kina. Den kinesiske bilindustri har ofte rødder i elektronikbranchen, i modsætning til den europæiske bilindustri, der traditionelt er baseret på mekanisk teknologi.
Når det så er sagt, har nogle af de kinesiske bilmærker også allerede læst i hvert fald dele af skriften på væggen. Trods en vis succes i bl.a. Danmark er eksempelvis Xpengs topchef ikke i tvivl, om at flere bilmærker vil dø inden for de næste par år.
– Jeg tror personligt, at der kun vil være syv større bilfirmaer tilbage om ti år, forklarede He Xiaopeng til The Straits Times.