De burde ryste på hånden ved udsigten til at miste et kæmpe marked. Men officielt er Volvos direktør ikke bange for et forbud i USA.
Præcis ligesom alle andre, kinesiske mærker står Volvo til at blive forbudt i USA. Men det får nu ikke direktør Jim Rowan til at ryste på hånden.
I hvert fald var han, da han blev spurgt ind til det i forbindelse med World Economic Forum i Davos, Schweiz, ikke bekymret for et forbud.
Det fortæller han til Sveriges Radio.
Som det er lige nu, står alle kinesiske bilmærker og teknologi fra Kina i netop biler til at blive gradvis forbudt fra 2027.
Forbuddet, som ikke er Donald Trumps idé, men indført af forgængeren Joe Biden, har allerede fået storbanken SEB til at advare om konsekvenserne, det kan få for et mærke som Volvo.
Men Jim Rowan er altså ikke bekymret. I stedet vil han kun forholde sig til, at Volvo – sikkert den juridiske afdeling – er ved at tygge sig gennem den nye lov. Den er ifølge direktøren over 200 sider lang, så at læse og forstå konsekvenserne kommer ifølge ham til at tage en rum tid.
– Vi er stadig ved at tyde det, og hvad det betyder for os. Men det vil være en af de ting, hvor vi skal se på detaljerne og se, hvordan det påvirker vores produkter og vores design og så videre,” sagde han til Sveriges Radio ved World Economic Forum i Davos.
På vores egne bredegrader har EU varslet mere støtte til elbiler. Noget som Donald Trump omvendt vil af med i USA. Den nye præsident siger, at bilisternes frie valg er vigtigere end politisk indblanding.
Præsidenten brugte også sin første arbejdsdag i Det Hvide Hus på at underskrive et dekret, der stopper den offentlige støtte til elbilernes infrastruktur. Trump vil desuden af med den statsstøtte, som amerikanerne indtil nu har fået til købet af nye elbiler.