23 procent af de populære Tesla Model 3 dumper det perodiske syn i Danmark. Det viser en ny opgørelse. FDM kalder det ‘en rasende høj dumpeprocent’.
En ny analyse fra FDM Test & Bilsyn baseret på tal fra Færdselsstyrelsen viser, at 23 procent af Tesla Model 3 fra 2020 dumpede syn i Danmark i 2024. Det er en markant højere dumpeprocent end for andre elbiler, hvor kun 9 procent ikke bestod synet.
– Det er en rasende høj dumpeprocent for Tesla Model 3, som Færdselsstyrelsens synsdata afslører, men det er desværre ikke noget, som overrasker os, siger områdechef i FDMs tekniske rådgivning Lone Otto.
Det skriver FDM i en pressemeddelelse.
I alt 4.668 Tesla Model 3 årgang 2020 var til syn mellem 1. januar og 21. november 2024, og af dem dumpede 1.051. Det svarer til, at næsten hver fjerde Tesla Model 3 ikke bestod synet i første forsøg.
FDMs analyse afslører, at der blev fundet 1.392 fejl på de synede Tesla Model 3. Det er tre gange så mange fejl i forhold til de øvrige elbiler.
De hyppigste fejl på Tesla Model 3 findes inden for bremser, lygter, aksler, hjul, dæk og styretøj. Disse fejltyper er velkendte for FDM.
– Elbiler bremser på en anden måde, og derfor er problemer med bremserne velkendt, siger Lone Otto.
Problemer med hjulophæng og ratslør er dog mere bekymrende, mener FDM, da Tesla Model 3 er en relativt ny bilmodel. Det samme gælder fejl på lygter, som ofte enten er løse eller blænder.
Resultaterne fra FDM stemmer overens med synstal fra Tyskland, hvor Tesla Model 3 også har en høj dumpeprocent.
I 2025 skal 62.000 elbiler til syn i Danmark, herunder Tesla Model 3 årgang 2021 og Tesla Model Y. FDM forventer ikke, at de nyere årgange af Model 3 vil klare sig væsentligt bedre end 2020-modellen.
– Mere spændende bliver det at se, hvordan Tesla Model Y vil klare sig, siger Lone Otto.
FDM anbefaler, at ejere af Tesla Model 3 får deres biler gennemgået af en uvildig mekaniker, inden garantien udløber efter fire år.
– Et godt råd er derfor at få bilen gennemgået af en uvildig, inden man når skæringsdatoen, siger Lone Otto.
Generelt anbefaler FDM, at alle bilejere, uanset mærke, får deres biler serviceret og gennemgået regelmæssigt, gerne en gang om året.
Tallene fra Færdselsstyrelsen afspejler dermed også tal fra Tyskland. Her er organisationen TUV, som bl.a. lever af at syne og godkende biler, at den populære elbil gentagne gange klare sig dårligt i synshallerne. Læs mere om det her.