Annonce:

Lovforslag forbyder kommuner at sætte hastigheden ned

Med et nyt lovforslag lægger regeringen op til, at det skal være langt sværere for kommunerne at sætte hastigheden på vejene ned.

Et nyt lovforslag, der er i høring, ændrer kommunernes muligheder for at regulere trafikken på deres veje. Lovforslaget fjerner politiet som myndighed på vejområdet og giver i stedet kommunerne mere ansvar.

Kommunerne må for eksempel ikke ændre hastighedsbegrænsningen på veje med over 4.000 biler dagligt. De må heller ikke ændre retning på veje med over 1.000 biler i døgnet.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Formålet med lovforslaget er at mindske bureaukrati og give kommunerne mere handlerum. Det vurderes, at ændringen kan spare 22 årsværk ved politiet og 11 årsværk i kommunerne.

Det skriver DR.

Kommunerne får med lovforslaget mulighed for at lave ændringer i vejnettet uden at skulle spørge politiet om lov.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

Der er dog en begrænsning på, hvilke veje kommunerne frit kan ændre. På veje med meget trafik, skal ændringer godkendes af Transportministeriet.

Lovforslaget sætter grænser for kommunernes handlemuligheder på veje med en vis mængde trafik.

Flere politikere i de store byer er kritiske over for lovforslaget. De mener, at det begrænser kommunernes muligheder for at føre deres trafikplaner ud i livet.

I Århus er der også bekymring for, at lovforslaget vil spænde ben for initiativer i den nye mobilitetsplan.

Artiklen fortsætter efter videoannoncen:

Tim Vermund kalder lovforslaget “et af de allerstørste overgreb på det kommunale selvstyre, jeg kan huske.”

Han mener, at det er et problem, at kommunerne skal have godkendelse fra Transportministeriet til projekter, der overskrider de fastsatte grænser.

Transportminister Thomas Danielsen (V) afviser kritikken totalt. Han mener, at lovforslaget gør livet lettere for bilisterne i byerne og sikrer fremkommelighed på vigtige veje.

Artiklen fortsætter efter annoncen:

– Forslaget fjerner en række bureaukrater i det offentlige, mens målet er det samme: At sikre vigtige færdselsårer holdes åbne og sikre fremkommelighed,” siger han i et skriftligt svar.

Ifølge ministeren har det altid været en statslig opgave at fastsætte hastighedsgrænserne. Han understreger, at kommunerne stadig har frihed til at ændre på en stor del af vejnettet.

Lovforslaget omfatter desuden ikke anlægsprojekter, hvor kommunerne for eksempel fjerner en vej eller fritlægger en å.

Odense er en af de kommuner, som meget gerne vil gribe ind over for bilisterne. I den fynske hovedstad vil et politisk flertal eksempelvis forbyde bilisterne at køre hurtigere end 30 km/t i det meste af byen. Dog vil man ikke indføre nulemissionszoner. Læs mere om det her.

Læs mere efter annoncen:
Responsiv Iframe
Besøg vores annoncører:

Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen
Bjørn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktør på Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 10 år. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Så skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Læs også

Populære

Annonce:

Flere populære artikler

Læs også