Ifølge Wismo Group er den kulance, som nu ydes på de problematiske PureTech-motorer fra Stellantis, ‘old news’ i Danmark. I Danmark er der ikke tale om garanti men kulance.
Noget tyder på, at Stellantis-koncernen godt ved, at man fik lavet en uheldig motorkonstruktion med en tandrem der kører i oliebad.
For som i både Tyskland, Frankrig, Spanien og Sverige kan danske ejere af biler med den såkaldte PureTech-motor (1,0 og 1,2-liters, red.) få kulance – altså goodwill – fra importørens side i op til 10 år eller de første 175.000 kilometer.
Det bekræfter PR-ansvarlige hos Wismo Group i Danmark, Hanne Langsig Sørensen, i en mail til Boosted.
Ifølge Langsig Sørensen trådte kulancen i kraft allerede i april 2024. Altså umiddelbart længe før, det samme gjaldt eksempelvis tyske kunder.
Det var Auto Motor und Sport, der i denne uge skrev, tyske kunder er dækket af en garantiordning.
Den ordning ser danske kunder ikke ud til at være dækket af. I stedet er der tale om en form for goodwill fra importørens side.
Wismo Group, som bl.a. også har bekræftet kulancen i Sverige, har dog en række strenge krav for at yde hjælp til bilister med de problematiske motorer.
– Det er helt enkelt: Service skal være overholdt rettidigt i henhold til fabrikkens eftersynsplan på et autoriseret mærkeværksted, hvilket skal kunne dokumenteres i form af en faktura, lyder det fra Hanne Langsig Sørensen.
Boosted forsøger at få oplyst, hvor meget – eller hvor lidt – kulancen i kroner og øre lyder på i de danske tilfælde der måtte være med den problematiske tandrem.