Nordmændene har før været ude med riven, når det kommer til rust på Teslas modeller. – Tesla Model 3 ruster nogle meget mærkelige steder, lyder det.
Tesla har fået et ry for at producere innovative og teknologisk avancerede elbiler. Men ifølge nordmændene har den populære Model 3 et alvorligt problem med rust.
Matti Funderud, der lever af at rustbeskytte biler, hævder at have undersøgt Model 3 og fundet rust på uventede og kritiske steder.
Funderud, der driver et værksted i Norge, påpeger, at Model 3 ruster på måder, man ikke ser i traditionelle biler. Samme Matti var sidste år også ude efter bilmærkets manglende rustbeskyttelse.
– En ny bil kan begynde at ruste på en måde, man ikke forventer. Især Teslaer, som er utraditionelle, og man skal huske, at de er designet i Californien, hvor man ikke har problemer med rust, siger Funderud.
Rustproblemer på Model 3 viser sig blandt andet inde bag skærmene.
– Tesla Model 3 ruster steder, vi ikke er vant til. For eksempel har vi inde i hulrummene set meget alvorlig rust, siger Funderud.
Rusten starter ved boltene, der holder batteriet, og spreder sig derfra.
– Det begynde omkring de bolte, der holder batteriet på plads. Så spredes rusten gennem hulrummene. De er faktisk behandlet, men ikke modstandsdygtige over for rust, forklarer Funderud.
Boltene, der fastgør batteriet, er afgørende for bilens funktion.
– Batteriet skrues fast med 16 bolte. Når trådene er rustne, bliver det meget svært at fjerne batteriet. Det er nok den mest alvorlige rust, siger Funderud.
Rustproblemerne er ikke begrænset til batteriboltene.
– Det ruster også under kølerhjelmen og kabler har en stærk tendens til at ruste, siger Funderud.
Mens rust ofte er et kosmetisk problem, kan det på Model 3 have sikkerhedsmæssige konsekvenser. Vi Bilägere fortalte for nylig, om hvordan en bare 5 år gammel Tesla har seriøse problemer med rust.
– Bremserørene er et andet sted. Men de ruster ikke de sædvanlige steder; under bilen eller i hjulkasserne, siger Funderud.
– Men under motorhjelmen ved ABS-enheden er der af en eller anden grund meget rust. Så er det direkte farligt for trafiksikkerheden.
Også bilens lak er et problemområde.
– Malingen er meget svag på frontskærmen. Især foran, når malingen kommer af, begynder bilerne at ruste i kanterne.
– Det er ikke kønt at se på. Men det er ikke farligt. Malingen er en af svaghederne. Tesla har ikke slidbeskyttelse, som de fleste andre bilproducenter har, siger Funderud.
Boltene i hjulophænget er også udsatte.
– Så er der hjulophænget både for og bag. På alle beslag ruster boltene meget og besværliggør demontering. Man kan sætte nye bolte i, men hvis der er kabler i nærheden, bliver det meget svært, siger Funderud.
Sammenlignet med Model Y ser Model 3 ud til at have flere rustproblemer.
– Det ser ud til, at Model 3 er mere ramt end Model Y, men det gør vi ikke ved virkelig endnu, der skal lidt mere tid til, før vi har resultater, og så ved vi, om vi bliver positivt eller negativt overraskede, siger Funderud.
På trods af de omfattende rustproblemer, har Model 3 fået ros for sin rustbeskyttelse. Funderud mener dog, at dette skyldes mangelfulde undersøgelser.
– NAF (det norske svar på FDM) lavede en undersøgelse på Model 3 og kom frem til, at den ikke ruster så meget, men så har de aldrig kigget i kanalerne eller under motorhjelmen, siger Funderud.