I to รฅr har en rรฆkke elbiler stรฅet stille uden nogen har vist interesse for dem. Det hjรฆlper heller ikke at sรฆtte prisen ned med 110.000 kroner.
Adskillige elbiler fra 2022 og 2023 kan ikke sรฆlges, selv med en rabat pรฅ 110.000 kroner. Det viser en analyse af den svenske salgsportal Blocket, hvor nรฆsten 800 fabriksnye elbiler har stรฅet stille i mere end to รฅr.
Pรฅ trods af betydelige prisnedslag lader kรธberne til at vรฆre tilbageholdende. En MG 5 Luxury fra 2023 kan for eksempel erhverves for cirka 220.000 danske kroner inklusiv gratis opladning til en vรฆrdi af 11.000 kroner.
En BYD ATTO 3 Design er sat ned med hele 120.000 kroner og koster nu 270.000 kroner. Selv elbiler fra Mercedes-Benz, der nรฆrmer sig to รฅr, har svรฆrt ved at finde kรธbere.
Stรธrstedelen af de usolgte elbiler er fra kinesiske mรฆrker, isรฆr MG, som tegner sig for over 200 af annoncerne.
Ifรธlge Klaus Silfvenius, chef for bilsalg i Motorbranchens Landsforbund, skyldes den manglende interesse en รฆndring i forbrugernes adfรฆrd.
I รธkonomisk usikre tider vender folk sig mod kendte og etablerede mรฆrker.
Nyere bilmรฆrker, som de kinesiske, har derfor svรฆrere ved at tiltrรฆkke kรธbere. Den hurtige teknologiske udvikling inden for elbiler kan ogsรฅ spille en rolle.
Nyere modeller kan hurtigt virke forรฆldede, hvilket kan afskrรฆkke potentielle kรธbere.
Selvom der tilbydes rabatter og kampagner, er der stadig et stort antal usolgte elbiler fra 2022 og 2023 pรฅ Blocket.
En fjerdedel af disse er MG-modeller.
Den manglende efterspรธrgsel pรฅ elbilerne kan skyldes flere faktorer, herunder den aktuelle รธkonomiske situation og den hastige teknologiske udvikling.
Det er dog forventeligt, at bilerne med tiden vil blive solgt, eventuelt med yderligere prisnedslag.
Klaus Silfvenius forudser, at bilerne i sidste ende vil finde kรธbere, nรฅr priserne nรฅr et niveau, der matcher forbrugernes forventninger.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: