I 2023 steg Kinas eksport af elbiler med 81 procent. Det billede blev vendt til et minus pรฅ 10 procent i et 2024 med straftold.
Kinas eksport af elbiler er faldet med 10 procent i 2024 som fรธlge af EUโs straftold pรฅ kinesiskproducerede elbiler. Faldet markerer en รฆndring i forhold til 2023, hvor eksporten af elbiler steg med hele 81 procent.
Det er meldingen China Association of Automobile Manufacturers.
Faldet kan tilskrives de yderligere toldsatser, der blev indfรธrt af EU i slutningen af oktober. Som reaktion pรฅ straftolden har kinesiske bilproducenter รฆndret strategi og fokuserer nu i stigende grad pรฅ eksport af plug-in hybrider.
De biler har EU nemlig valgt at friholde for den รธgede told. En told som i รธvrigt rammer meget forskelligt.
Eksempelvis skal MG betale den hรธjeste toldsats, fordi mรฆrkets ejer SAIC-koncernen har nรฆgtet at samarbejde med EU, da unionen undersรธgte det kommunistiske styres ulovlige statsstรธtte til bilindustrien.
Eksporten af kinesiske plug-in hybrider er omvendt steget med hele 190 procent i 2024, en betydelig stigning i forhold til 48 procent i 2023.
Pรฅ trods af faldet i elbiler forventes Kinas samlede bileksport at stige. Alene i รฅr forventer kineserne at sende 6,2 millioner biler ud af landet. Det er en stigning pรฅ 5,8 procent i forhold til 2024.
Her eksporterede Kina i รธvrigt 5,9 millioner biler, 20 procent bedre end i 2023. Og nok til at gรธre Kina til den stรธrste eksportรธr af biler i verden. Herefter kommer Japan og Sydkorea og USA.
De nye tal fra China Association of Automobile Manufacturers (CAAM) viser, hvordan straftold kan pรฅvirke Kinas eksport af elbiler og fรธre til รฆndringer i bilproducenternes strategier.
Der er heller ikke noget, der tyder pรฅ, at kineserne fรฅr hentet tabet pรฅ de 10 procent i lรธbet af 2025. Tvรฆrtimod skriver Yahoo! Finance, at kinas bileksport i bedste fald stabiliserer sig i lรธbet af รฅret. Men nogen stigningen er der altsรฅ ikke udsigt til, nรฅr det gรฆlder elbiler.
Straftolden, som EU indfรธrte sidste รฅr, men siden justerede ned flere gange, gรฆlder forelรธbig i 5 รฅr. Alligevel har nogle kinesiske bilmรฆrke bรฅde vรฆret i stand til at holde deres priser eller helt skrue ned for dem.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: