Efter en kapitalindsprøjtning på 33 milliarder kroner må Ford i Europa nu klare sig uden moderselskabet i USA. Fagforening frygter konkurs.
En eventuel konkurs hos Ford i Europa er en reel mulighed, lyder det nu fra fagforeningerne blandt de europæiske Ford-ansatte.
Den europæiske afdeling af Ford kæmper med betydelig gæld, og ser ifølge de fabriksansattes fagforeninger meget usikkert ud.
Og det særligt efter at moderselskabet i USA har ophævet garantien, som siden 2006 ellers har betydet, at amerikanerne dækkede eventuelle økonomiske tab i Europa.
Ford-Werke, som varetager bilproducentens europæiske personbilsforretning og produktion i Tyskland og Spanien, er nu reelt set uden økonomisk sikkerhedsnet fra moderselskabet.
Kapitalindsprøjtningen, der løber op i 33 milliarder kroner, skal bruges på at dække noget af Ford Europas voldsomt store gæld.
Fagforening frygter at Ford bliver knækket af gæld
Benjamin Gruschka, fagforeningsleder i Ford-Werke, er dog bekymret for, at pengene langt fra er nok.
– I princippet er det nu muligt, at det tyske datterselskab kan gå konkurs inden for få år, hvis situationen ikke ændrer sig til det bedre.
– Moderselskabet har altid været en støtte i baggrunden, men det er slut nu.
Den økonomiske situation for Ford i Europa er i høj grad er præget af underskud som følge af store udgifter og faldende salg.
Ifølge kilder, som Automotive News har talt med, har virksomheden en gæld på omkring 100 milliarder kroner.
Hvis nedturen i salget af personbiler, der faldt med 17 procent i 2024, fortsætter, ventes underskuddet i forretningen at blive endnu større.
Ifølge Automotive News lægger det pres på de ansattes fagforeninger, der kan blive tvunget til at acceptere yderligere nedskæringer for at bevare arbejdspladser.
Selv har Ford-ledelsen forklaret, at ændringen for Ford-Werke i Tyskland er i overensstemmelse med praksis for andre Ford-datterselskaber globalt.
For fire år siden annoncerede Ford planer om at omstrukturere sin europæiske virksomhed med fokus på overgang til elbiler inden udgangen af 2020’erne. Den plan blev dog senere skrottet igen.
Omstruktureringen har dog allerede budt på massefyringer. Alene sidste år blev 4.000 arbejdspladser nedlagt, og det kommer oven i de 3.800 stillinger, der forsvandt i 2023.
Størstedelen af disse nedskæringer har fundet sted i Tyskland, hvor Ford blandt andet afvikler sin fabrik i Saarlouis. Stedet overtages af en medicinal-gigant.
Før kapitaltilførslen til den europæiske division, trak Ford Motor Company sig officielt ud af Danmark efter 109 år. Nu varetages importen af mærket af Nic. Christiansen-gruppen, som også importerer mærkerne BYD, Kia og Hyundai.
Læs flere artikler efter annoncerne: