Det er egentlig ikke nødvendigt. Alligevel insisterer japanske Lexus på, at den opdaterede elbil RZ550e skal udstyres med falsk manuelt gear.
Lexus har lanceret en ny udgave af deres elbil, RZ. En af ændringerne er et falsk gearskift. Eller en simuleret gearkasse, som firmaet kalder det.
Topmodellen, Lexus RZ 550e F Sport, er udstyret med et system, der tillader føreren at foretage manuelle gearskift via en virtuel otte-trins gearkasse.
Systemet er synkroniseret med motorlyde, der afspilles i bilens højttalere, for at skabe illusionen af gearskift, selvom der ikke sker noget. I hvert fald ikke mekanisk.
Elbilen Lexus RZ er udviklet på samme teknologi som Toyota bZ4X, da Lexus er Toyotas datterselskab.
En central opdatering i den nye version er et steer-by-wire-system, der fjerner den mekaniske forbindelse mellem rattet og forhjulene.
Ny elbil fra Lexus får bedre rækkevidde og forvamning af batteriet
Systemet gør, ifølge japanerne, det muligt at tilpasse styretøjet til både flere situationer og forskellige vejunderlag.
Udover det nye steer-by-wire er elbilens drivlinje blevet opdateret, og batterikapaciteten er øget. Rækkevidden forlænges med op til 100 kilometer, og batteriet har nu en funktion til forvarmning for at opnå hurtigere opladning.
De forskellige versioner af bilen byder også på forskellig motoreffekt på henholdsvis 224, 380 eller 408 hestekræfter.
Basisudgaven af Lexus RZ har forhjulstræk, mens de to kraftigere modeller er udstyret med firehjulstræk.
Lexus beskriver i en pressemeddelelse systemet med falsk gearskifte som en måde at “give føreren en dybere forbindelse med bilen og muligheden for at styre bilens muskler. Ligesom en manuel gearkasse.”
Den opdaterede RZ, der altså på mange måder bare er en dyrere Toyota bZ4X, er klar i Danmark fra 2026. Af samme grund kan importøren heller ikke sige noget om prisen endnu.
Læs flere artikler efter annoncerne: