Miljรธmyndighederne i USA โ The Environmental Protection Agency โ begynder nu at udvande emissionskravene til benzin- og dieselbiler.
Fรธr han igen trรฅdte ind i Det Hvide Husโ ovale kontor, lovede Donald Trump at rulle USAโs emissionskrav til biler tilbage.
Og det er nu ved at ske. I hvert fald er myndighederne godt i gang med at revidere regelsรฆttet. Det gรธr miljรธmyndigheden EPA klart i hele 26 pressemeddelelser fra denne uge.
Da der er tale om virkelig mange regler, er det nemmere bare at fokusere pรฅ รฉn. Sรฅ det gรธr vi. Nemlig det sรฅkaldte โBiden-Harris Electric Vehicle Mandateโ.
Reglen fra marts 2024 betyder โ eller rettere sagt betรธd โ at udledningen fra varebiler skulle vรฆre nedbragt med 50 procent senest i 2032.
Desuden skulle en lige sรฅ stor procentdel af bilsalget til private bilister udelukkende bestรฅ af elbiler senest i 2030. Sรฅdan er det ikke lรฆngere.
Emissionsregler koster regeringen en formue, siger myndighederne
Fortalere for loven sagde, at de skรฆrpede miljรธkrav ville sรฆtte skub i den amerikanske teknologi, sรฅ den kunne udkonkurrere den kinesiske.
Modsat sagde modstanderne, at reglerne kun ville gรธre livet mere besvรฆrligt for bilfabrikkerne. Regningen var der kun รฉt sted at sende hen โ nemlig til bilisterne i form af meget dyrere biler.
Det sidste er nu den officielle holdning fra miljรธmyndighederne under Donald Trumps kontrol. Det forklarer den รธverste direktรธr Lee Zeldin.
โ Den amerikanske bilindustri er blevet kvalt af regler under den tidligere regering.
โ I forbindelse med at vi genovervejer omkostninger for nรฆsten en trillion dollars, er det vores opgave at tage hensyn til den amerikanske forbruger og miljรธet, lyder det.
Trump har tidligere beordret nedlukningen af 8.000 ladestandere. Disse ladepunkter blev sat op ved regeringsbygninger i hele USA, men den nuvรฆrende regering mener ikke, at det er en opgave, det offentlige skal bruge penge pรฅ.
Lรฆs flere artikler efter annoncerne: