Annonce:

Ny test afliver sejlivet myte om elbiler

Det er en myte, at elbilen altid er billigst. Alligevel er der mange bilister, som tror, at det er nรฆrmest gratis at kรธre pรฅ strรธm i forhold til benzin.

En ny test, som den svenske avis Aftonbladet stรฅr bag, beviser, at en elbil ikke altid er den billigste lรธsning, nรฅr man kรธrer langt.

Testen udfordrer den gรฆngse opfattelse, at elbilen per definition altid er det mest รธkonomiske transportmiddel pรฅ lรฆngere ture.

Det er en udbredt misforstรฅelse, som Nils Svรคrd, journalist hos mediet Vi Bilรคgare, fremhรฆver.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

โ€“ Mange tror, at elbilen er den billigste, men det er ikke altid tilfรฆldet pรฅ lange ture,โ€ siger han. Flere faktorer pรฅvirker den samlede pris for en lang tur i en elbil.

Prisen for opladning er helt central. For selvom prisen pรฅ strรธm til elbiler generelt er faldet, kan der vรฆre markante prisforskelle mellem forskellige ladestationer og udbydere.

Lynladning er lige sรฅ dyrt som diesel

For eksempel ved at anvende digitale vรฆrktรธjer som sammenligner og finder de billigste ladelรธsninger pรฅ turen.

For ejere af en elbil kan det derfor vรฆre en fordel at sammenligne priser. En norsk test fra NAF, der svarer til FDM herhjemme, viser da ogsรฅ, at det nu er lige sรฅ dyrt at lynlade som at tanke diesel.

Artiklen fortsรฆtter efter annoncen:

Kรธrestilen, altsรฅ hvordan man kรธrer bil, har ogsรฅ en direkte indvirkning pรฅ energiforbruget og dermed rรฆkkevidden i en elbil.

Sรฆrligt hastigheden spiller en rolle; ved at reducere marchhastigheden fra 110 km/t til 90 km/t kan forbruget mindskes med op til 20 procent. Men det samme kan man sige om bรฅde benzin- og dieselbiler.

For dem, der meget ofte kรธrer langt, kan ladeabonnementer vรฆre en mulighed. Men det krรฆver typisk et betydeligt kรธrselsbehov over lange distancer, fรธr abonnementet er tjent hjem.


Selve Aftonbladets test involverede en direkte sammenligning af fem biler: to elbiler, to benzinbiler og en enkelt dieselbil.

Hver bil kรธrte en distance pรฅ 1.130 kilometer. Formรฅlet var at fastslรฅ, hvilken biltype der havde de laveste driftsudgifter pรฅ den specifikke rute.

Resultaterne viste, at en benzindrevet Suzuki Swift og en elbil, modellen Kia EV3, endte med at have nรธjagtig samme omkostning pรฅ 1.059 kroner for hele turen.

De var dermed de billigste i denne specifikke test.

Det illustrerer, at den mest รธkonomiske lรธsning til langdistancekรธrsel afhรฆnger af konkrete forhold, og at en elbil ikke automatisk er det billigste valg under alle omstรฆndigheder.

Annonce:

Varierende ladeomkostninger og den individuelle adfรฆrd bag rattet er afgรธrende faktorer for den samlede รธkonomi.

Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk

Lรฆs flere artikler efter annoncerne:

Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen
Bjรธrn S. Nielsen er uddannet journalist og webredaktรธr pรฅ Boosted.dk. Han har skrevet professionelt om biler i over 11 รฅr. Har du en god historie eller et forslag til en artikel? Skriv til bj@boosted.dk
Annonce:

Nyeste artikler

Annonce:

Motorsport

Annonce:

Lรฆs ogsรฅ

Populรฆre

Fรฅ vurderet din bil - gratis!

Auto Show Annonce

Nyheder til dig

Annonce:

Fรฅ gratis nyhedsbrev fra Boosted:

Noget er galt. Tjek venligst det udfyldte.
Tak for din tilmelding!

Flere populรฆre artikler

Lรฆs ogsรฅ