Skatteminister Rasmus Stoklund (S) erkender nu, at det er en fordel at fjerne registreringsafgiften pรฅ elbiler. Spรธrgsmรฅlet er sรฅ, om det sker.
Skatteminister Rasmus Stoklund anerkender, at der kan vรฆre fordele forbundet med permanent at fjerne registreringsafgiften pรฅ elbiler.
Udtalelsen faldt efter et besรธg hos Andersen Biler i Hillerรธd mandag den 31. marts.
Besรธget var arrangeret af DI Bilbranchen og havde til formรฅl at give ministeren og folketingsmedlem Fie Hรฆkkerup (S) indsigt i de administrative aspekter af den nuvรฆrende registreringsafgift.
Det skriver DI Bilbranchen i en pressemeddelelse.
Organisationen benyttede lejligheden til at gรธre ministeren opmรฆrksom pรฅ bilafgifterne forud for en politisk evaulering pรฅ omrรฅdet.
At fjerne registreringsafgiften er kun en overvejelse
Organisationen foreslรฅr et opgรธr med den eksisterende registreringsafgift specifikt for elbiler. Forslaget indebรฆrer en permanent afskaffelse af afgiften pรฅ elbiler og i stedet en forรธgelse af den lรธbende beskatning pรฅ bilbrug.
Baggrunden for forslaget er dels et รธnske om at fremme grรธn omstilling og ny teknologi, dels de administrative byrder forbundet med den nuvรฆrende ordning.
Branchedirektรธr Thomas Mรธller Sรธrensen fra DI Bilbranchen uddyber synspunktet:
โ Vi har i รฅrevis argumenteret for, at registreringsafgiften straffer ny teknologi til skade for grรธn omstilling og trafiksikkerhed.
โ Derudover er den ekstremt tung at administrere for bรฅde staten og erhvervslivet, da den korrekte afgift for hver enkelt bil skal udregnes, dokumenteres og administreres.
โ I DI anslรฅr vi, at bilbranchen hvert รฅr bruger tid og ressourcer svarende til 300 mio. kr. til administration af afgiften.
Han peger pรฅ, at selvom der lรฆnge har vรฆret politisk opmรฆrksomhed pรฅ udfordringerne ved registreringsafgiften, har statens indtรฆgter fra den historisk set vรฆret en barriere for รฆndringer. Den situation er dog under forandring.
โ Det hรธje salg af elbiler, der har ingen eller begrรฆnset registreringsafgift, har reduceret statens indtรฆgter fra registreringsafgiften markant.
โ Vi har derfor nu en unik mulighed for รฉn gang for alle at indrette en effektiv og intelligent bilbeskatning.
โ I DI foreslรฅr vi permanent at fjerne registreringsafgiften pรฅ elbiler og i stedet lรธfte den lรธbende beskatning af biler, siger Thomas Mรธller Sรธrensen.
Hos Andersen Biler, som har over 400 ansatte fordelt pรฅ 14 lokationer, oplever man konsekvenserne af afgiftens kompleksitet direkte.
โ Registreringsafgiften er et kludetรฆppe af lappelรธsninger, som ingen kan finde rundt i. Jeg vil tro, vi samlet har to-tre fuldtidsstillinger, der ikke laver andet end at dokumentere og administrere, at vi betaler den korrekte afgift.
โ Dertil kommer udgifter til nรธdvendige it-systemer og rรฅdgivere. Alle de ressourcer kunne vi i stedet bruge til at skabe vรฆkst og arbejdspladser, forklarer Martin Frykmann:
Efter besรธget og prรฆsentationen af DI Bilbranchens forslag udtalte skatteminister Rasmus Stoklund:
โ Det er altid godt at komme ud i virkeligheden og se, hvordan love og regler i praksis rammer erhvervslivet. I dette tilfรฆlde sรฆrligt bilbranchen.
โ Vi har i regeringen noteret os forslaget fra DI og ikke mindst fordelene ved permanent at fjerne registreringsafgiften pรฅ elbiler. Det vil indgรฅ i vores videre overvejelser.
Tak fordi du lรฆste med. Har du set en fejl i artiklen? Sรฅ skriv til os: bj@boosted.dk