I den tyske by Siegen købte man sig i 2019 til en ny indsatsledervogn. I dag bare seks år senere er den komplet ubrugelig og måske umulig at komme af med.
Den ambitiøse satsning på en emissionsfri Hyundai Nexo som brandbil i Siegen ender brat. Byens eneste brinttankstation lukker grundet manglende kunder.
Det betyder også, at indsatslederens bil, der kører på brint, er ubrugelig.
En Hyundai Nexo brintbil brugt som brandbil i Siegen må tages ud af drift. Det sker, fordi byens eneste brinttankstation snart lukker. Det ambitiøse projekt er dermed slut.
Brandvæsenet i Siegen står nu over for at skulle sælge den specialbyggede indsatsleder-bil. Alternativet er at køre langt – alt for langt – for overhovedet at tanke bilen op.
Operatøren H2 Mobility har besluttet at lukke tankstationen fra 1. april 2025. Beslutningen skyldes for få kunder til at sikre en rentabel drift.
Det skriver Auto Bild.
Kun syv af byens egne brintbiler brugte stationen regelmæssigt. I hele distriktet var der kun registreret 18 brintbiler i alt. Det er et alt for lavt antal.
Det er ikke økonomisk forsvarligt at køre til de nærmeste brinttankstationer. De ligger i byer som Köln, Dortmund eller Giessen. Turen er for lang og dyr.
Fra stolthed til skuffelse: Nexos korte karriere
Hyundai Nexo’en blev ellers præsenteret med stolthed tilbage i 2021. Bilen blev set som et vigtigt skridt mod en grønnere bilpark for byens brandvæsen.
Borgmester Steffen Mues kaldte det dengang en milepæl. Målet var at gøre den kommunale flåde emissionsfri hurtigst muligt.
Ombygningen af den almindelige Hyundai Nexo var omfattende. Brandvæsenet samarbejdede med et lokalt specialfirma om opgaven for at tilpasse bilen.
Det tog ti måneder at udvikle og installere det nødvendige specialudstyr. Processen byggede på den eksisterende seriemodel af Hyundai Nexo.
Infrastrukturen syntes ellers at være på plads. Brinttankstationen åbnede i industriområdet Leimbachtal i juni 2019 som en del af en større plan for elektromobilitet.
Salg af specialbygget brintbil viser sig at være svært
Salget af brintbilerne, inklusive brandbilen, er dog kompliceret. Købet blev støttet med offentlige midler fra både stat og forbund dengang.
Derfor er bilerne bundet til en bestemt brugsperiode ifølge reglerne for støtten. Den periode er ofte ikke udløbet endnu, hvilket forhindrer et tidligt salg.
For brandbilens vedkommende er situationen endnu sværere. Potentielle købere blandt andre brandvæsener er ekstremt begrænsede på grund af den specielle ombygning.
Den tyske by Siegens erfaring viser udfordringerne ved at implementere ny brintteknologi i praksis, selv når viljen er til stede. F
remtiden for brintbiler som Hyundai Nexo afhænger af en mere udbredt infrastruktur. Du kan læse mere om Hyundai og andre bilmærkers satsninger på ny teknologi her på Boosted.dk.
Tak fordi du læste med. Har du set en fejl i artiklen? Så fortæl os det: bj@boosted.dk