Denne M3 Sport Evolution er så ny, som en 27 år gammel bil kan være – og så er den lige solgt, æv!
Nogen må have set en kanon investering i denne røde allerførste generation af den i dag legendariske BMW-betegnelse M3. Dette gadeeksemplar af DTM-kongen er oprindelig solgt i Europa og udstyret med den uhyre sjældne S14B25 EVO3-motor på 2,5 liter, der yder 235 hestekræfter fra de fire cylindre, som blev produceret mellem 1989 og 1990.
Bilens pris er ikke oplyst, men taget i betragtning at forhandleren – Enthusiast Auto Group i USA – forlanger 199,990 dollar for et eksemplar med den mere almindelige 2,3 liters udgave og et kilometertal på 13.600, tør vi slet ikke tænke på prisen for denne.
MÅSKE VERDENS LAVESTE KM-TAL
BMW byggede adskillige special-udgaver af E30 M3 over en periode på fire år mellem 1988 og 1991. Hvoraf de mest potente var Sport Evolution-modellerne – rene racerbiler til gadebrug! Der blev kun bygget 600 – og bilen, der altså lige har været til salg omend ganske, ganske kort – er én af dem.
Den er absolut en af de finere – og ud af de sidste på samlebåndet – udgaver fra 1990. Det afspejler sig klart i kilometertallet, der er helt nede på 119 kilometer. Det fås næppe lavere i bil, der kun er ganske få år fra veteranstaus.
Kendtegnende for EVO-udgaverne er det tyndere rudeglas, lettere bagklap og skørter. Som M3 EVO-ejer må man som standard undvære datidens luksusgoder som elektriske vinduer, soltag, aircon og boardcomputer, da BMW ønskede at holde vægten nede. Til gengæld er bilen udstyret med special-udviklede Recaro skål-sæder.
Alt sammen var dog ekstraudstyr, der kunne tilkøbes. De elektriske vinduer har da også fundet vej til denne specifkke vogn.
Udvendig kunne en Sport Evolution kun fås i to farver Jet Black eller Brilliant Red. Til gengæld er bilen ti millimeter tættere på jorden i forhold til den almindelige M3. Ligesom den står på letvægt aluminiumsfælge i 16″ med 225/45-dæk.
Men hvad pokker har lige denne vogn kostet?
SE BILEN HERUNDER