Lige siden produktionen af den sidste RX-8 lagde denne motor i graven, har verdens bilentusiaster spurgt Mazda – hvornår kommer wankel-motoren tilbage? Nu er svaret her måske.
Faktisk er den helt unikke motorkonstruktion tættere på et comeback end nogensinde før. I hvert fald ifølge mediet Automotive News, der mener at vide, at Mazda nu igen arbejder med den tyske ingeniør Felix Wankels genistreg fra 1950’erne. Men…
I stedet for at arbejde på den rene to, tre eller måske endda fire-kamerede forbrændingsmotor skulle Mazdas egne ingeniører arbejde på at udvikle en ‘rækkevidde-forøger’ til elbiler baseret på wankelkonstruktionen.
Japanerne er eftersigende ude efter at bruge teknologien i en ny elbil, der får premiere i 2019. Hjemmemarkedet og vi europæere må dog kigge langt efter bare den mindste antydning af wankel-lyd.
Disse markeder vil kunne købe bilen men med en konventionel forbrændingsmotor. Mens Nordamerika, Canada og USA, får en hybridbil, vis el-motors rækkevidde skal hjælpes på vej af wankel-forbrænding.
Lyder det noget skuffende? Så husk på at biler med ren wankel-forbrænding stadig er en mulighed. Mazda har sagt endnu ikke sagt aldrig mere om genkomsten af det berømte motorpatent, fabrikken overtog fra NSU. I bund og grund handler det nok mest om markedsforhold fremfor teknisk formåen.
“Kommer vi til at sælge så mange flere sportsvogne? Der er ikke ret mange bilfabrikker, der sælger flere forskellige sportslige biler”, udtalte Mazdas chef for motorafdelingen Mutsuo Hitomi med reference til mærkets egen MX-5, der nu kører på sit 28.ende år og fjerede generation.