Pumpet Golf kører Hillcilmb med Hayabusa-topstykke, firehjulstræk og 380 hk
Østrigske Franz Probst har i den seneste sæson kørt med i hillclimb-klassen E1-2000 med sin Golf II med en slagvolumen på bare 1,1 liter. Men her mangler ikke kræfter.
For under hjelmen er topstykket fra en Suzuki Hayabusa parret med en KR-blok, som igen er koblet til en Garrett-turbolader. Når turbotryk tilsættes, foreskriver reglerne, at slagvolumen skal ganges med 1.7. Derfor ender Golf’en med 1989 cc og kan klassificeres som en 2-liters.
En 2-liters som vel at mærke tager svimlende 11.000 omdrejninger, når alle 380 heste arbejder for føden gennem speederen. Den blot 900 kilo tunge bil suges til asfalten med et firehjulstræk og en enorm hækvinge.
Det er bilens første år i klassen. Men allerede nu render den op og ned ad bjergsider i et imponerende tempo. Nok til at kæmpe med om klasse-sejre i løbene.
HØR DYRET SKRIGE SAMTLIGE OMDREJNINGER UD I KLIPPET HERUNDER