Den er god nok. Den nye Mercedes G-Klasse er ikke bare et facelift. Her er lidt om den
Det ligner godt nok ikke meget mere end endnu et facelift. Men den er god nok, det her er den nye G-Klasse fra Mercedes.
Men hvorfor også lavet om på noget, der har været en succes de sidste 40 år? Nej, vel?. Derfor beholder G-klassen blandt andet sin chassis-ramme i stål og det trevejs-låsbare differentiale.
Dog er elementer som døre, motorhjelm og skærme i aluminium. Det betyder så også, at G-klassen har tabt gevaldige 170 kilo i forhold til sidste aftapning af den gamle model.
Motormæssigt er der ét valg ved introduktionen næste år. Nemlig en fire liters biturbo-ladet V8 i G500. En allerede godt kendt konstruktion på fabrikken i Stuttgart, selvom den kommende G’er faktisk skal bygges i Graz, Østrig.
https://www.instagram.com/p/Bd-D4ETg-k1/?tagged=gklasse
Biturbo-V8’eren bliver desuden koblet til en – for G-Klassen – ny nitrins-automatgearkassen i stedet for de vante syv.
Undervognen har også fået sig en overhaling. Hvilket betyder, at den stive foraksel er lagt på hylden til gengæld for ophæng med dobbelte uafhængige svingarme.
Skulle den opsætning bekymre offroad-entusiaster, beroliger Mercedes med, at G-Klassen vil være mere kapabel ud i terrænet end nogensinde før. Mercedes har endnu ikke offentliggjort nogen pris på G-Klassen, som ventes lanceret i slutningen af 2018.
Når den nye G-Klasse kommer, bliver det også med et nyudviklet ‘G-Mode’, hvorfra ejerne kan styre alt fra udvekslingerne i gearkassen over differentialerne til styretøjet, når det skal gå rigtigt for sig på en tur uden for den trygge asfalt.
Her på redaktionen spår vi den G-Klasse en vild fremtid – især som uhyret 4×4 squared.
https://www.instagram.com/p/Bd9s4L4A1Qn/?tagged=gklasse