Officelt er den oprindelige Land Rover Defender død, men nu genstartes en specialproduktion med fem-liters V8
Det var med beskeden om, at bilen ikke ville komme igen, at Land Rover stoppede produktionen af den originale Defender i 2016 efter 2.016.933 biler. Men Land Rover sagde intet om specialudgaver.
Måske med god grund. For nu skal en begrænset produktion af Land Rover Defender Works V8 markere modellens 70-årige historie.
Som en hyldeste til de tidlige Defendere, der også var udstyret med V8’ere, kommer Works V8 med en fem liters otte-cylindrede motor, der er god for 405 hestekræfter og 515 newtonmeter.
Det, hævder Land Rover, gør den nye special-Defender til den hurtigste Defender nogensinde. Koblet til en automatisk ZF-gearkasse, når den legendariske englænder da også 96 kilometer i timen på 5,6 sekunder og en tophastighed på 171 km/t.
Til sammenligning skulle den sidste motor i den serieproducerede bil, en Ford-diesel på 2,2 liter, bruge 15,5 sekunder på at nå 100 kilometer i timen.
Udover V8’eren har den nye specialudgave af Defenderen også fået større bremser, forstærket fjedre og kræningsstabilisatorer for at tackle terræn og sving bedre.
Med 18″ all-terrain-dæk burde bilen da også stadig kunne gøre, som en Defender nu skal i terrænet. Alle biler leveres med dørhåndtag i aluminum. Nogle af de otte mulige lakeringen kan vælges som kontrast-farver med sort tag, kølergrill og skærme.
Interiøret har også fået sig en overhaling med Recaro-stole i læder og et infotainment-system fra Jaguar-Land Rover. Works V8 bliver kun produceret i 150 eksemplarer, der alle kommer med en startpris på 150.000 engelske pund eller 840.000 danske kroner med dagens kurs.